Apartheid -> taalverkrachting

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sat Oct 26 08:26:04 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bart,

Toegeven dat je zwak zit, is altijd moeilijk. Zeker in een spijkerharde
neoliberale mensvijandige machosamenleving (heerlijk, deze GL terminologie).

Als je Entzinger zoudt kunnen lezen, dan zie je dat hij vijf oplopende
graden van segregatie noemt, vanaf de gesloten gezinscultuur, etnische
organisaties etc. tot geografisch scheiding. De separarties 4 en 5
betreffen gescheiden organisaties,  feitelijk of officieel gescheiden
districten en gradaties in pseudo-zelfbestuur. Apartheid kent nog wat
componenten: door de staat gepreekte raciale dominantie, scheiding in
graden van zorg en veiligheid, etnische ondersteuning van de
staatsideologie door een sociale groep tegen de rest, e.d. Essentieel bij
apartheid is dat het een staatsfilosofie betreft plus een sociaal systeem.

Wat Entzinger zegt is op zich niet bijzonder. Talloze sociologen brengen
identieke analyses. Dus je kunt nu kiezen uit aversie tegen de sociale
wetenschap of tegen jezelf. Ook het liberaal individualisme kent momenten
van inkeer.

Uw theologiserende stadsnomade,

Henk Vreekamp, Utrecht.