Thom de Graaf laat zich niet kisten...

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Sun Oct 27 17:02:21 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Ik dacht net, laat ik die Buitenhof uitzending eens gaan bekijken, maar
helaas de VPRO is erg traag met het uploaden naar internet. Wellicht later
vandaag.

>From: "Dr. Marc-Alexander Fluks" <fluks at science.uva.nl>
>  (Floor) Kist <florentius at fkist.demon.nl>, waarin:
>huidige
>
>  Om precies te zijn sinds 'Opschudding' van de grond kwam.

Fout Marc-Alexander, Opschudding kwam van de grond *naar aanleiding* van het
dramatische verlies in zowel de gemeenteraads- als landelijke verkiezingen
van 1998. En hoewel ik het deels met je kritiek wat betreft het gebrek aan
inhoud in de brief van Floor Kist eens ben, sla je de plank toch volkomen
mis. Opschudding heeft juist de discussie geopend op de partij een duidelijk
inhoudelijk profiel te geven. Herinner je de identeitsdiscussie en heb je
'de voorzet' wel eens gelezen? En de argumentatie was dat als de partij op
dezelfde voet door zou gaan de partij in 2002 wel eens helemaal verdwenen
zou kunnen zijn.
Wat betreft sociaal-liberaal, het was ook niet mijn eerste keuze en ik kan
je vertellen ook niet de eerste keuze van de meeste opschudders, maar het
had uiteindelijk zowel binnen Opschudding als binnen de partij blijkbaar de
meeste support. Mijn standpunt is vanaf toen altijd geweest: profileer
sociaal-liberaal als een zelfstandige (zo je wilt vierde) stroming in de
Nederlandse politiek die haar inspiratie haalt uit de
vrijzinnig-democratische ideologie. En neem in de politieke profilering
duidelijk afstand van het bruggenbouwersimago zonder onderscheidend politiek
profiel. En inderdaad, daar is de fractie m.i. niet in geslaagd, gezien het
volgende dramatische verlies in 2002 en het weinig inspirerende imago van de
partij.

Ik geloof er niks van dat het probleem ligt bij de inhoud. Het gaat erom hoe
je die inhoudt aan de man brengt en vertaalt in het dagelijkse politieke
handelen.

Nadat de San Francisco Giants vandaag 'wereldkampioen' zijn geworden zal ik
de uitzending eens bekijken, maar als het inderdaad waar is dat Francine
Giskes gezegd heeft dat ze eigenlijk niet zo vaak in de media wil
optreden.... tsja, dat zegt genoeg...

Groeten,
Mark

P.S. Marc-Alexander, neem eens wat tijd om door de website van Opschudding
te surfen.

Probleem is
> [...]
>  nigheid van waaruit ze is voortgekomen. Die mensen worden thans naar de
>  SP gejaagd.

>dan
>
>  Op zich juist maar het probleem is dat hetzelfde van toepassing zij op de
>  Opschudders. Ik mis hier het steken van de hand in eigen boezem.
>
>  Jammer dat het stuk geen analyse is, nergens oplossingen aanreikt,
>nergens
>  inhoudelijk wordt.
>
>  Ik kan me niet voorstellen dat de burger hierop zit te wachten. Dat
>Buiten-
>  hof-gedoe lijkt mij dan ook geen goed idee.

Get faster connections -- switch to MSN Internet Access!
http://resourcecenter.msn.com/access/plans/default.asp