internetbeheer

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Sat Oct 26 10:06:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra <tjouwstra at wxs.nl> said:
>Bedankt voor de beantwoording, maar wie is eigenlijk de eigenaar van de =
>top 13 en de hierarchische nr 1. Wie betaalt het en wie controleert het, =
>want je hebt zo wel veel macht. Ik ben abbonnee van mijn server en =
>betaal daarvoor, maar hoe zit het met de rest.

De eindverantwoordelijkheid ligt bij ICANN (the Internet Corporation for
Assigned Names and Numbers), een non-profit die van de regering van de USA
(met instemming van andere internationale organisaties) de opdracht heeft
gekregen root servers aan de praat te houden en allemaal nummers te beheren
(bijvoorbeeld poortnummers - dat poort 80 voor HTTP gebruikt wordt is daar
vastgelegd, etcetera). The Board of Directors is een internationaal gezelschap
(ook een Nederlander, Hans Kraaijenbrink).

De rootservers zelf zijn allemaal door verschillende organisaties opgezet -
sommigen op 'vrijwillige' basis (bij grote ISPs), ik dacht nog een of twee bij
het Amerikaanse leger, de NASA, en dan nog Europa en Japan, bij verschillende
organisaties. ICANN coordineert alleen maar, alle organisaties zijn zelf
verantwoordelijk voor beheer - ook hier dus geen 'single point of failure'.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B