Apartheid -> taalverkrachting

Thu Oct 24 14:52:43 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 14:19 24-10-2002, Bart Meerdink wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Henk Vreekamp doet net of een woord betekent wat hij vindt dat het moet
>betekenen. Sorry zo werkt het niet.

Bart, ik ben onlangs door je-weet-wel-wie voor 'Muizenjoghurt'
uitgemaakt, dus je begrijpt wel wat voor brij het in mijn
bovenkamer is. ;-)

Van je beschuldiging aan het adres van onze stadsnomade, en
je stellige 'Sorry zo werkt het niet.' begrijp ik dan ook
niets. Kun je een en ander toelichten?

Zijn poging om de richting van een
>discussie te beinvloeden door een zwaar (negatief) geladen woord tot
>relevante terminologie te bombarderen is, hoewel origineel, niet
>helemaal kosher.

Bedoel je misschien 'vind ik niet helemaal kosher'? ;-)

>Emoties zijn de vijand van een heldere, productieve en
>correct gevoerde discussie,

Is dat zo?
En waarheidsliefde dan? Dat is toch ook een emotie?
En oprechtheid dan? Dat is toch ook een emotie?
En consideratie dan? Dat is toch ook een emotie?

>en het bewust injecteren van emoties in een
>discussie zie ik dan ook als een soort vandalisme.

Jawel, maar misschien kun je eens *aantonen* dat Henk dat doet.
Nu krijg ik het gevoel dat je Henk een beetje beschuldigt, en
dan moet ik vaststellen: sorry, zo werkt het niet. ;-)

>Wat JJvG zegt ('Terecht merkt JJvG op dat de culturele dynamiek eruit
>bestaat dat migranten stapsgewijs de cultuur van het ontvangende land
>overnemen.') is wel een heel beperkte visie.

Want...?

>De dynamiek van hoe culturen zich mengen is veel ingewikkelder,

Want...?

>in deze tijd kom je denk ik
>verder als je de westerse cultuur (mondiaal!) als dominant maar redelijk
>open voor invloeden beschouwt.

Geef eens voorbeelden dan Bart?

Waar het volgens mij om gaat is dit:
Onze cultuur staat open voor niet-westerse muziek, niet-westers
eten etc.
Maar als het gaat om normen en waarden, dan staat onze cultuur
niet open. In onze cultuur zijn de christen-humanistische
normen en waarden van de Verlichting dominant. Het westen staat
niet open voor een compromis op dit terrein; wij zijn dermate
overtuigd van ons gelijk, dat wij de rest van de wereld deze
opvatting willen opleggen.

>Dit is bedreigend voor alle andere culturen die op den duur hun
>identiteit dreigen te verliezen, en dit genereert dan ook weerstand.

Inderdaad. Maar wat is de relevantie van deze constatering voor
jouw betoog?

De
>door ons zo natuurlijk en wenselijk geachte openheid voor wat anderen
>beweegt en wat anderen te bieden hebben (en die ook nodig is voor
>harmonieus samenleven) maakt zelf deel uit van onze dominante cultuur,
>en zal (als eerste) overgedragen moeten worden. Pas daarna komen we toe
>aan wat in de onderliggende gedachte van de multiculturele samenleving
>als vanzelfsprekend werd beschouwd: een  wederzijds verijkende
>interactie tussen culturen.

Komt het nog tot werkelik interactie als hetgeen voor ons zo
natuurlijk en wenselijk is eerst moet overgedragen?

>Bart Meerdink (in termen van Henk Vreekamp: uw stadsdilettant)

:-)

Erik vdMb; uw stads-muizenjoghurt
wat dat ook moge wezen :-)