Niet meer ziek, zwak en misselijk

Wed Oct 23 09:56:46 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein, Tjerk en Mark,

We moeten terug naar de bron voor we de woorden verdraaien van Ayaan Hirsi
Ali aan de PvdA-bonzen, o.a. vrijdag 4 oktober jl. in NRC (minus de
weggecensureerde harde kritiek op Cohen e.a.).
Net als Fortuyn sprak ze over emancipatie en het tegenwerken daarvan door de
Nederlandse politiek in het algemeen en de linkse Kerk en de PvdA in het
bijzonder. Ze gebruikte inderdaad vele malen het woord apartheid in concrete
contexten (zie hierna).
(Interessant dat de o.a. in NRC gepubliceerde toespraak van Ayaan aan
PvdA-kamerleden, waarin ze klip en
klaar de vloer aanveegt met het tientallen jaren de emancipatie van etnische
groepen belemmerende PvdA-beleid, door diezelfde PvdA (WB-stichting)
gecensureerd is van haar persoonlijke verwijten aan in haar ogen falende en
al jarenlang de rechtse tegenstanders van emancipatie diendende
PvdA-kopstukken als burgemeester Cohen.)

Samengevat waren haar woorden: opkomen voor de zwakken in de samenleving;
maar de PvdA vergeet de problemen van de vrouwelijke moslims en schat de
verhoudingen in de moslimgemeenschap verkeerd in.

Over democratie, rechtsstaat en vrije meningsuiting zegt ze:
Voor jullie zijn die vrijheden vanzelfsprekend, en tot mijn verbijstering
relativeren jullie dat allemaal weg.

Verder zegt ze:
Waarom maakt dePvdA zich sterk voor onderwijs gebaseerd op geloof, gewoonte
en macht? Verdedigt ze een beleid dat heet Integratie met Behoud van Eigen
Identiteit? M.a.w.: u heeft recht op uw eigen achterlijkheid.
De zwakkeren in de samenleving zijn nu vooral de vrouwen en kinderen in
moslimkring. Zij hebben niet dezelfde grondrechten die Nederlandse vrouwenm
en kinderen hebben - wel op papier, maar vaak niet in de praktijk van
alledag. Dit veroorzaakt enorm psychisch lijden, maar ook fysiek, zoals de
populatie in wegloophuizen laat zien.
Misschien is het gewoon onverschilligheid. Dat zou pas erg zijn.
De zelfbenoemde leiders van de moslimgemenschap hebben er juist belang bij
dat de leden van de eigen gemeenschap bij elkaar blijven. De emancipatie van
het individu is ondergeschikt aan het instandhouden van de
etnische-religieuze groep.
De PvdA lijkt vrouwen en meisjes van moslimafkomtst te beschouwen als
tweederangsburgers. Waar de PvdA ooit hartstochtelijk pleitte tegen de
APARTHEID in Zuid-Afrika, geeft men nu ruimhartig SUBSIDIE aan
moslimgemeenschappen die de APARTHEID IN NEDERLAND propageren. Alle pogingen
daartoe worden niet alleen door de hedendaagse sociaaldemocaraite van harte
toegejuicht (behoud van eigen culturr), maar zelfs GROOTSCHEEPS
GESUBSIDIEERD.
Het extreem-rechts van Janmaat verguis je, het extreem recths van de
conservatieve islamieten bescherm je en subsidieer je. En wie beschermt de
slachtoffers?
Veel moslim-belangenbehartigers houden er een dubbele agenda op na. Men
belijdt met de mond de integratie, maar ijvert voor APARTHEID. Integratie is
niet gebaat bij het instellen van islamitische scholen.
In de moslimgemeenschap is gefundeerde kritiek verachtelijke kritiek, het is
pissen op de eigen groep. Als ik een pleidooi houd voor werkelijke
integratie,..., dan sjans ik met de Nederlanders en ben ik een bounty.
Het geeft aan hoe gering de werkelijke bereidheid is tot integratie. En met
hoeveel geringschatting binnenskamers wordt gedacht over de cultuur en
inwoners van dit gastland: de heidenen.

Verder zegt ze:
Schooluitval: 20 a 25 procent. Slechts eenderde van de moslimallochtonen
heeft een betaalde baan voor onbepaalde tijd. Tweederde van de
moslimimmigranten ontvangt een uitkering.
De immigratie heeft fysiek plaatsgevonden, niet geestelijk. Onderzoek heeft
uitgewezen dat de Arabische zenders voor veel schotelkijkers hun enige
informatiebron is geworden (van heimweeschotels tot indoctrinatieschotels).
Investeren bleef men doen in het thuisland. Zo zijn hele nieuwbouwdorpen
verrezen met geld van hier levende immigranten. Dat verklaart ook de streeds
terugkerende strubbelingen tussen Nederland en Marokko over bijstandsfraude.
Ali Lazrak, zeer goed ingevoerd in immigrantenkring, schat dat 80 a 90
procent van zijn landgenoten een of meer huizen in Marokko heeft gekocht.
Onlangs las ik dat vage rugklachten allang niet meer als reden hoeft te
worden aangevoerd om in de WAO te komen. Tegenwoordig is volgens de
keuringsdeskundigen het niet spreken van de Nederlandse taal voldoende.

Tenslotte:
Steeds heb ik van u gehoord: Ach, 30 jaar geleden was het bij ons ook zo.
Wie het bij die uitspraak laat, laat hele generaties migrantenvrouwen en
kinderen aan hun lot over.

Tot zover de door Ayaan Hirsi Ali beschreven apartheid.

Fritz van Rikxoort