Niet meer ziek, zwak en misselijk

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Wed Oct 23 01:06:16 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Als ik net zo ongenuanceerd de toespraak van Hirsi Ali analyseer als dat zij
de immigratiepolitiek van de PvdA analyseert, dan is mijn conclusie dat ze
streeft naar een soort sociaal-democratische heilstaat die religieuze
vrijheidsbeperkingen verbiedt (ze bestrijdt immer het recht om achterlijk te
zijn, lees religieus te leven ;-)).
Het heeft wel wat weg van de communistische ideologie van de voormalige
sovjet-unie waarin de staat bepaalde wat goed voor je is. En daarom dan ook
politicologen, sociologen en religieuze leiders vervolgde.
In Hirsi Ali's heilstaat moet de staat er voor zorgen dat alle vrouwen aan
het werk gaan, emanciperen en niet meer aan hun vader vragen of ze met de
jongen van hun voorkeur mogen trouwen. Ook moet er in moskeeen
sociaal-democratisch gepreekt worden.

En hoewel ook ik het prachtig zou vinden als iedereen mijn normen en waarden
in belangrijke mate zou delen, vind ik niet dat er een rol voor de overheid
is weggelegd om die normen en waarden dwingend op te leggen. Maar goed,
daarom is zij ook actief bij de PvdA en ik bij D66.

Henk Vreekamps voorstel om in moskeeen het arabisch te verbieden lijkt me
absoluut in strijd met de vrijheid van meningsuiting. Overigens deel ik wel
zijn visie dat met name D66 een taak heeft om de fundamentalistische
groeperingen keihard te confronteren met hun, vanuit het Verlichtingsdenken
redenerende, achterlijke levensvisie. Maar net als bij de SGP is het erg
onwaarschijnlijk dat ze hun opvattingen liberaal zullen bijstellen.

In het excommuniceren van fundamentalistische groeperingen, zoals Hirsi Ali
en Henk Vreekamp voorstaan zie ik weinig. Wat mij betreft alleen als er
sprake is van terroristische banden of anderzijds criminele acties.

Groeten,
Mark Giebels

>From: "Hein van Meeteren" <heinwvm at chello.nl>
>To: "Discussielijst over D66" <D66 at NIC.SURFNET.NL>
>Subject: Re:      Re: Niet meer ziek, zwak en misselijk
>Date: Wed, 23 Oct 2002 00:17:34 +0200
>
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Get faster connections -- switch to MSN Internet Access!
http://resourcecenter.msn.com/access/plans/default.asp