over assessment bij D66

Tue Oct 22 12:29:36 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:29 22-10-2002, Suzanne van Dalen wrote:
>Beste lijsters,

Dag Suzan,

>Ik ben kortgeleden lidgeworden van D66 en ontdekte gisteren het bestaan van
>deze lijst. Het leek me een goed initiatief, zo'n lijst waar leden (en
>geinteresseerden?) kunnen discussieren. Zowel de mailtjes die binnen

Ik vind het ook een goed initiatief.

>beginnen te stromen als een blik op het archief leveren echter een
>ontluisterend beeld op: Naast politiek inhoudelijke discussies (de discussie
>over de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer en de verkiezing van de
>lijsttrekker lijkt me bijvoorbeeld zinvol) zie ik dat er hier ook
>persoonlijke vetes uitgevochten worden. Ik weet dat wij niet de partij van

Ik vecht geen persoonlijke vete met Hein uit.
Als iemand anders - dus niet Hein - zich net zo zou gedragen
als Hein, zou ik net zo reageren. Ik zou ook in dat geval
proberen om D66 te waarschuwen voor die persoon.

>de "Normen en Waarden" zijn, maar de manier waarop sommige mensen met elkaar
>omgaan lijkt mij beneden alle peil. Alleen al onderstaand mailtje, wat ik
>zojuist binnenkreeg doet me afvragen of ik wel op de juiste lijst zit. Er

Je zit op de lijst van D66.
Dus de juiste lijst, lijkt me. ;-)

>wordt op een uiterst kwetsende manier met modder gegooid en bovendien is
>deze mail een ernstige inbreuk op de nettiquette Namelijk, het zonder
>toestemming publiceren van de inhoud van een persoonlijk mailtje, hoe
>kwetsend die inhoud ook is, op een openbare lijst. Om ook nog een CC-tje te

Het lijkt me dat je de netiquette wat te beperkt uitlegt.
Ik publiceer de inhoud niet letterlijk; ik geef weer wat
mij per email is toegevoegd door iemand die tevens kandidaat
kamerlid schijnt te zijn.
Ik zie niet goed in wat daar fout aan is. Neem bijvoorbeeld
aan dat de persoon in kwestie me een en ander niet per email
maar per telefoon had toegevoegd. Zou ik daarvan dan geen
melding mogen maken op deze lijst?

Overigens heeft netiquette geen kracht van wet; bestaan er
verschillende definities van het begrip; en heeft Hein de
netiquette steeds ruim uitgelegd omdat hij voor zichzelf de
ruimte wil hebben om af en toe te kunnen roepen wat hij wil.
Zie:
http://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?A2=ind0007&L=d66&P=R2911

>sturen naar de voorzitter, de fractieleider en het Landelijk Secretariaat,
>lijkt me al helemaal niet nodig: Die mensen hebben belangrijkere zaken om
>zich mee bezig te houden.

Daarover verschillen wij dan van mening. Ik vind de wijze waarop
iemand die tevens kandidaat-kamerlid is, begreep ik, tegen mij
tekeer gaat dermate verontrustend dat ik heb gemeend de top van
D66 te moeten waarschuwen dat de manier waarop bij D66 kandidaten
worden geselecteerd enige verbetering behoeft.

>Dit alles ervan uitgaande dat het bewuste
>persoonlijke mailtje werkelijk verstuurd is, zo niet, dan is deze zaak zo
>mogelijk nog ernstiger.

Jazeker, het is mij werkelijk zo toegevoegd.

(Er bevindt zich op deze lijst iemand die dit kan bevestigen,
maar ik hou deze deelnemer liever buiten deze kwestie.)

>Wordt deze lijst gemodereerd? Zo niet, dan lijkt het me zaak om een
>moderator aan te stellen, zo ja, dan stel ik voor dat de moderator gebruik
>maakt van zijn/haar mogelijkheden om te voorkomen dat de discussie hier
>vervuild wordt door persoonlijke vetes.

Daar moet je altijd erg mee oppassen, want zoiets riekt
al snel naar censuur.
Preventieve moderatie is bovendien erg moeilijk te verwezenlijken,
en moderatie achteraf is zinloos.

In het archief kun je wel wat discussie over moderatie vinden.

>Intussen kan ik slechts hopen dat deze lijst geen representatieve doorsnee
>is van D66 als geheel. In dat geval zou ik namelijk toch mijn lidmaatschap
>moeten heroverwegen. Is dit wel D66, of ben ik beland op een lijst van de
>LPF, waar het normaal schijnt te zijn al modder smijtend en vechtend over de
>grond te rollen?

Dit is een lijst van en over D66.
De lijst is niet representatief voor D66, al is het alleen maar
omdat er ook niet-D66-leden op meeschrijven.

De beste groet,
Erik vdMb