Niet meer ziek, zwak en misselijk

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Oct 22 11:14:06 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Ik denk dat je naar aanleiding van het onderstaande toch wat begrippen door
elkaar haalt. Als in ons  liberaal stelsel de burger grondrechten heeft, op
grond waarvan hij zijn eigen mening mag vormen, uiten en delen, heeft dat
niets met apartheid te maken. Apartheid is een stelsel, waarbij een
groepering (bijv een blanke minderheid) een andere groepering op grond van
diens kleur of geloof (en vul dit rijtje maar aan)  achterstelt, banen
onthoudt en dwingt in speciaal aangewezen gebieden te wonen (bijvoorbeeld
een zwarte meerderheid).
 Alles goed en wel in onze multiculti, en ik moest zelfs in de gemeenteraad
spreken van interculti modelstaat, maar we dwingen een islamitische
minderheid nog niet in bepaalde gebieden te wonen (ze kiezen er vooralsnog
zelf voor) en ontzeggen hun nog geen banen (als ze maar wel het hoofddoekje
af doen).

Groet,

Tjerk
Hein schreef:

> Henk Vreekamp stelt hier een interessante vraag: is apartheid toegestaan
en aanvaardbaar in een systeem als het onze? Kijkend naar de
onderwijsvrijheid, maar ook naar vrijheid van vereniging en vergadering, dan
moet het antwoord -deels- ja zijn. Als we principieel ervoor kiezen vrijheid
van richting en inrichting in de grondwet op te nemen, dan moeten we vormen
van "apartheid" op de koop toe nemen. Als we mensen toestaan in groepen
bijeen te komen om bijvoorbeeld  de eigen identiteit te beleven, dan kan het
zijn dat een verlichte passant de indruk krijgt in de middeleeuwen te zijn
beland.

> Interessant, maar werkt zo'n maatregel? Is het bezwaar alleen de
taalkundige achterstand? Omgekeerd geredeneerd: kan er geen apartheid
bestaan bínnen één taalgebied? Ben benieuwd waarom je de taal zo'n
sleutelrol toebedeelt, Henk.

> Een principiéle vraag: moeten wij als liberalen (dat zijn we immers?) het
niet gewoon kunnen accepteren dat "reactionair denken" tot de vrijheden der
mensen behoort? Mijn antwoord: het kan mij niets schelen of er apartheid is,
of reactioniar denken, of wat dan ook, zolang de wet niet geschonden wordt.
Staphorst heeft mijn zegen, het reactionaire genootschap heeft mijn zegen,
zolang er maar geen denkrichting of cultuur of manier van denken met dwang
aan de samenleving wordt opgedrongen.

NRC

> Die vragen deel ik. Want net zo goed als (milde) apartheid mag bestaan in
een gevarieerde, liberale, democratische samenleving, zo moet er ook debat
gevoerd kunnen worden. Net zo goed als vormen van achterlijkheid behoren tot
de intieme sfeer van menselijke vrijheid, zo mogen we elkaar ook
publiekelijk confronteren en is een stevige verbale botsing een belangrijk
onderdeel van dezelfde vrijheid.

(D66 at nic.surfnet.nl).
tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66