Open Brief kandidaatstelling

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Tue Oct 22 09:48:38 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Geacht Hoofdbestuur, beste lijsters,

ook ik wijs het verhaal van Henk van Lingen af. Ik heb in mijn 25 jaar
lidmaatschap nog maar één keer meegemaakt dat een partijleider bij een
postale stemming NIET op de eerste plaats kwam, en dat was met Jan Terlouw
in 1982. Dat hing er ook mee samen dat hij zó een puristische opvatting van
het ministerschap had, dat hij zich tot en met het verkiezingscongres van 17
juli 1982 (ik zie nog de lange rij leden voor de deur van De Flint) zich in
geen enkel media-interview een partijpolitieke opmerking veroorloofde,
waardoor het profiel van D66 hollend achteruit ging.

  Nee, dan Thom. Hij spijkerde de Oppositieverklaring aan de Ridderzaal; hij
schitterde in de debatten over het Strategisch Akkoord en de
Regeringsverklaring; zijn afwezigheid bij de Algemene Politieke
Beschouwingen toonde dat de menselijke zorgtaken voor hem als goed D66er
niet ondergeschikt waren aan de werkverplichtingen van een politicus; en bij
het debat over de val van het kabinet formuleerde hij de vraag of de VVD de
LPF "een kunstje geflikt had" (wat Zalm in zijn grote zaterdag-interview in
de Telegraaf in dezelfde woorden bestreed), en veegde hij Balkenende met
diens ongramaticale leus "Fatsoen moet je doen" zó hard de mantel uit, dat
hij er alle kranten mee haalde tot onze "vrienden" van het Reformatorisch
Dagblad (=SGP) aan toe. Voeg daar zijn media-optredens (Barend & Van Dorp,
VPRO Gids, enzovoort) aan toe en je ziet een partijleider die er alles aan
doet om in "the picture" te blijven en ons te profileren.

  Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat Thom op 1 of op z'n slechtst op 2
komt, en niet als Terlouw toen op een vernederende vierde plaats.
  Het laatste waar we nu behoefte aan hebben is uit vermeende opportuniteit
van onze democratisch vastgestelde (en bewust in deze zin bijgestelde)
Statuten af te wijken.

  Let's get the show on the road!

Bernard Aris