Landbouw voor en na de uitbreiding (was: Verkiezingen bedreigend voor D66)

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Tue Oct 22 01:03:39 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp schreef:

> Ik voeg er aan toe: je uitroep refereert mogelijk aan
> het feit dat er behoorlijk wat onenigheid bestaat tussen de
> topvertegenwoordigers van D66 in EP en TK onderling.

Ah, was dat waar het je om ging. Sorry hoor, maar dat is toch geen
nieuws? Ik was volgens mij duidelijk genoeg over het feit dat ik het
niet met Brinkhorst eens ben. En dat Lousewies vindt dat het Verdrag van
Nice niet geratificeerd had moeten worden terwijl D66 in de Tweede Kamer
wel heeft voorgestemd, is toch ook niet bepaald geheim - daarover hebben
we (ook al eerder dan vandaag) artikelen gepubliceerd.

En 'behoorlijk wat onenigheid' - tja. Als je denkt dat het meubilair
door de ruiten is gevlogen moet ik je helaas teleurstellen. Er is
uitgebreid over gediscussieerd (ik heb er verschillende keren bij
gezeten en ik kan je verzekeren dat dat heel keurig D66 verliep). Maar
hoewel de analyses eigenlijk niet zoveel verschillen kwam er geen
overeenstemming over de consequenties die daaraan verbonden moeten
worden. Wat betreft het Verdrag van Nice zijn er natuurlijk ook
verschillende verantwoordelijkheden: D66 zat tenslotte in de
regeringscoalitie, in het EP hadden we wat meer vrijheid. De uitkomst
was dus to agree to disagree - dat is al.

> het verschil tussen EU-cynisme en EU-kritiek te beslechten,

Ben toch benieuwd wie je onder welke vlag schaart. Om een voorzetje te
geven: Volgens mij is een stem voor het Verdrag van Nice, evenals
onconditioneel voor de big bang in 2004 zijn, alleen maar verenigbaar
met extreem cynisme. Of met extreme naiviteit en onkunde natuurlijk.

Overigens las ik je standpunt over de uitbreiding in een andere mail:
"De enige spijkerharde voorwaarde is dat er parlementair-democratische
vrijheden moeten zijn, een goed geregelde openbare orde en geen
perscensuur. Dat vormt immer de basis."

Geheel mee eens - dit is precies het standpunt van Lousewies (overigens
ook van het verkiezingsprogramma), en het is ook precies waar het in
enkele van de kandidaatlanden aan schort. Daarom zijn daarvoor extra
controlemechanismen nodig voordat de uitbreiding definitief kan
doorgaan.

Wat landbouw betreft ben ik er voor om tot en met de top in December nog
even flink moeilijk te blijven doen. En wat er ook wordt ingefaseerd in
de nieuwe lidstaten - het mag in elk geval niets te maken hebben met het
bestaande GLB. Wat dat betreft hoop ik toch wel dat de VVD niet zwicht
voor de morele chantage, ook al zie ik het punt van mensenrechten en
rechtsstaat als een groter obstakel dan landbouw.

/Herman