Niet meer ziek, zwak en misselijk

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Oct 21 23:05:32 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 09:28 21/10/2002 +0200, Henk Vreekamp wrote:

>- Heeft de PvdA-beleidsmedewerkster Hirsi Ali gelijk? Volgens mij zeker,
>net als zij nu roep ikzelf al jaren, o.a. op dit forum, dat multicult in
>wezen apartheidsbeleid is.

Henk Vreekamp stelt hier een interessante vraag: is apartheid toegestaan en aanvaardbaar in een systeem als het onze? Kijkend naar de onderwijsvrijheid, maar ook naar vrijheid van vereniging en vergadering, dan moet het antwoord -deels- ja zijn. Als we principieel ervoor kiezen vrijheid van richting en inrichting in de grondwet op te nemen, dan moeten we vormen van "apartheid" op de koop toe nemen. Als we mensen toestaan in groepen bijeen te komen om bijvoorbeeld  de eigen identiteit te beleven, dan kan het zijn dat een verlichte passant de indruk krijgt in de middeleeuwen te zijn beland.

>Een maatregel? Maak het Nederlands verplicht als
>preek- en conversatietaal in de moskees. Religieuze verscheidenheid binnen
>taalkundige eenheid. Islamgeloof is niet Arabisch.

Interessant, maar werkt zo'n maatregel? Is het bezwaar alleen de taalkundige achterstand? Omgekeerd geredeneerd: kan er geen apartheid bestaan bínnen één taalgebied? Ben benieuwd waarom je de taal zo'n sleutelrol toebedeelt, Henk.

>- Over Van Boxtel heb ik in de loop der jaren genoeg verteld. Die ging van
>de identiteitsfilosofie uit, om het vriendelijk te zeggen. Zijn variatie
>was "in gesprek blijven", wat als aanmoediging tot reactionair denken werd
>vertaald. Kortom, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Een principiéle vraag: moeten wij als liberalen (dat zijn we immers?) het niet gewoon kunnen accepteren dat "reactionair denken" tot de vrijheden der mensen behoort? Mijn antwoord: het kan mij niets schelen of er apartheid is, of reactioniar denken, of wat dan ook, zolang de wet niet geschonden wordt. Staphorst heeft mijn zegen, het reactionaire genootschap heeft mijn zegen, zolang er maar geen denkrichting of cultuur of manier van denken met dwang aan de samenleving wordt opgedrongen.

>Waar blijft weekblad Vrij Nederland dat vroeger zo scherp de netwerken van
>achterlijkheid en broederschap onthulde en analyseerde? Waar blijft de NRC
>die als enige krant Fortuyn gelijk in de hoek van het fascisme plaatste en
>intussen hoofdzakelijk domme notabelen aan het woord laat?

Die vragen deel ik. Want net zo goed als (milde) apartheid mag bestaan in een gevarieerde, liberale, democratische samenleving, zo moet er ook debat gevoerd kunnen worden. Net zo goed als vormen van achterlijkheid behoren tot de intieme sfeer van menselijke vrijheid, zo mogen we elkaar ook publiekelijk confronteren en is een stevige verbale botsing een belangrijk onderdeel van dezelfde vrijheid.