Niet meer ziek, zwak en misselijk

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Oct 21 09:28:28 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Mark (en Henk van Lingen natuurlijk),

Enkele reacties:

- Moslimorganisaties nemen duidelijk de eigen identiteit als maatstaf om de
inlanders te veroordelen. Dit versterkt alsmaar hun eigen conservatisme,
een schroefbeweging als het ware. Krijgen zij de macht, dan gaat de
Westerse democratie verloren, de wetenschap wordt achterlijk want
intolerantie domineert, de vrouwen moeten via een aparte gang tussen
slaapkamer en keuken weer achter het aanrecht. Vooroordelen, welnee, dat
haal ik uit een recent UNDP-rapport. Die aparte gang haal ik uit het plan
van een achterlijke woningbouwvereniging in Den Haag.

- Moslimorganisaties vormen, zeker wat betreft de Turkse, de lange arm van
(semi)fundamentalistische organisaties in de herkomstlanden. Iets
dergelijks geldt ook voor de Saoedische subsidies aan Berbermoskees. Hun
aanhangers zijn echter in hun dagelijks bestaan migranten die juist dankzij
de multicult zwaar verwaarloosd zijn. Daarbij heb je het feit dat laag
geschoolde migranten altijd een "probleem" vormen, moslim of niet. Er
bestaat een politiek en een sociaal probleem, plus nog de cultuurshock die
wordt bestendigd door faciliteiten als tv-schotels.

- Hoe moet je daar concreet mee omgaan? Wel ze behandelen en benaderen
zoals jan en alleman, niet als categorie zielepoten, smeerlappen of iets
dergelijks. Openbare kritiek, van eenzelfde kaliber zoals wij achterlijke
Hollanders bekritiseren in de Bible Belt, of VVD-reactionairen om maar iets
te noemen.

- Heeft de PvdA-beleidsmedewerkster Hirsi Ali gelijk? Volgens mij zeker,
net als zij nu roep ikzelf al jaren, o.a. op dit forum, dat multicult in
wezen apartheidsbeleid is. Een maatregel? Maak het Nederlands verplicht als
preek- en conversatietaal in de moskees. Religieuze verscheidenheid binnen
taalkundige eenheid. Islamgeloof is niet Arabisch.

- Over Van Boxtel heb ik in de loop der jaren genoeg verteld. Die ging van
de identiteitsfilosofie uit, om het vriendelijk te zeggen. Zijn variatie
was "in gesprek blijven", wat als aanmoediging tot reactionair denken werd
vertaald. Kortom, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Mijn vragen: wat brengt Verlichte Personen ertoe geen openlijk propagandist
voor de Verlichting te zijn? Produceert vooruitgang dan toch meer angst?
Beseft men niet dat ook tolerantie strijdbaar moet zijn? Waar blijven onze
caberetiers met hun bijtende teksten? Zijn ze bang om conservatieve
bewegingen als moskees en de VVD aan te vatten? Waar blijft dat
Humanistisch Verbond (binnenkort met Van Boxtel als vlag op de
modderschuit) met pleidooien tegen intolerantie?

Waar blijft weekblad Vrij Nederland dat vroeger zo scherp de netwerken van
achterlijkheid en broederschap onthulde en analyseerde? Waar blijft de NRC
die als enige krant Fortuyn gelijk in de hoek van het fascisme plaatste en
intussen hoofdzakelijk domme notabelen aan het woord laat?

Henk Vreekamp, Utrecht.