Schouw neemt groot risico

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Mon Oct 21 16:52:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste mensen,

Ik wil de probleemstelling rondom de lijsttrekkerverkiezing nog
even wat breder trekken. Mogelijk heeft het LB door een al dan
niet correcte lezing van het HR gemeend dat er geen andere
procedure mogelijk is. Ook Schouw wil vast de beste methode
zonder aanziens des persoon. Even los gezien van de vraag of
Lousewies besluit dat het goed is zich in de Nederlandse politiek
te mengen, denk ik dat de voorgestelde procedure een groot
risico met zich meebrengt. De nieuwe methode is niet voor niets
ingevoerd.

De uitslag van de poststemming is ongewis. Zeker zonder SAC zal
dit een dans worden met verschillende voorkeuren en strategische
bewegingen (een discussie over kiessystemen zullen we maar even links
laten liggen :-)). Het kan dus best dat Thom of welke lijsttrekkers-
kandidaat dan ook, terechtkomt op plaats 2. Of 4, of 7. Wie zal
het zeggen? Komt er op 1 iemand die het lijsttrekkerschap niet
ambieert? Als dat gebeurt heeft onze lijsttrekker natuurlijk
meteen een forse deuk opgelopen.

Het lijkt me zaak nog eens aandachtig te bekijken of de voorgestelde
procedure echt noodzakelijk is. Als Thom de kar moet gaan trekken
heeft hij alle steun nodig en mag de schijn van tweede of derde
keus niet bestaan.

Met vriendelijke groet,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |