LPF in/uit kabinet?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Oct 21 11:43:17 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>De Graaf: “Het is onbestaanbaar als de LPF-bewindslieden in het kabinet zouden blijven nu zowel de fracties als de bewindslieden van CDA en VVD hun vertrouwen in de LPF hebben opgezegd. De premier moet staatsrechtelijk zuiver handelen en alleen met CDA en VVD-bewindslieden doorgaan. Dit rompkabinet moet zich in het beleid laten leiden door wat de Kamer vindt over wat nog kan en moet gebeuren. Het Kabinet kan niet doen alsof er niets gebeurd is”.

Er is meer dan staatsrechtelijke zuiverheid. Er is sprake van 1,6 miljoen kiezers die voor vernieuwing hebben gestemd. En tegen de "oude politiek". We kunnen als "oude partijen" nu, na het LPF debacle, rondedansjes gaan maken op de tafels van het Tweede kamerrestaurant, en daarmee de restauratie gaan vieren, maar daarmee ga je voorbij aan de politieke werkelijkheid van vandaag. Nog steeds bestaan er 1,6 miljoen kiezers, en misschien zijn het er inmiddels meer, die wèrkelijke verandering wensen. De LPF is de partij die deze 1,6 het meest zichtbaar heeft gemaakt. De LPF-fractie en de LPF bewindsmensen  hebben er een behoorlijke rotzooi van gemaakt, dat is niet te ontkennen, maar de LPF blijft wel het gezicht van die 1,6 miljoen. Het schaakspelletje van Zalm is zo bezien een daad van minachting voor die 1,6 miljoen kiezers. De LPF nu helemaal verwijderen uit het (dem) kabinet is eveneens minachting voor de proteststemmers. Die blijven immers in de kou staan als er geen enkele LP
 F-er
meer inhet (dem) kabinet zit.

Als D66-ers hoeven we natuurlijk niet dikke vrienden van de LPF te zijn, maar we hebben de democratische opdracht die 1,6 miljoen kiezers bloedserieus te nemen.

Met Thom ben ik het dus niet eens, en ik vraag andere lijsters om hun visie.

H.