Kies de minister-presidente

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Sun Oct 20 05:14:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste democraten,

Er wordt bij de verkiezing van lijstrekkers nogal eens aan voorbij gegaan
aan de wensen van de kandidaten zelf. Er wordt over Lousewies, Francine,
Boris gesproken alsof ze los van hun eigen twijfels zich moeten kandideren.
Kandidaat lijsttrekkers hoeven het niet "allereerst re doen omdat ze het
leuk vinden" zoals Schyer schrijft in zijn toelichting op zijn
kandidaatstelling. Zij moeten het doen omdat ze de ambitie hebben (en dus de
energie om tegenslagen te overwinnen) en omdat ze denken een verschil te
kunnen maken. Ik denk dat Lousewies het wel eens zou willen of kunnen; maar
ik denk dat ze er nu niet klaar voor is. Ik zie nog niet dat een ander lid
van de fractie het kan. Francine en Boris zijn uitstekende kamerleden maar
niet mensen die anderen op sleeptouw nemen en motiveren het beste van
zichzelf te geven. wat mij betreft moet een lijstrekker dat persoonlijk
charisma hebben en andere tot betere prestaties drijven. Dat kan Thom en ik
zou dat willen vanuit de Eerste Kamer.

Daarnaast, het is hier al vaker gezegd de laatste dagen en we stelden dat
ook vast op de D66 kraam in Watergraafsmeer gisteren (toevallig begon de
permanente campagne gisteren), willen mensen nu integriteit en
betrouwbaarheid. Dat is dan afrekenen met een LPF die geen vernieuwing kan
afleveren en met de VVD die geen vernieuwing wil afleveren. Dan is ook nog
goed om af te rekenen met Balkanende die de boel niet bij elkaar kan houden
en alleen ersatz-leiderschap in huis hebben (het CDA is de grote concurrent
in de campagne). Dat spel kan alleen met een lijstrekker die positie heeft
ingenomen in het spel van de afgelopen maanden. Thom heeft dat gedaan met de
diskwalificatie van de LPF als gemankeerde vernieuwers, met de VVD als
gemankeerde boekhouders en het CDA als gemankeerde huisvader/rentmeester.
Thom de Graaf mag van mij de kans hebben om zich te revancheren op de
uitslag van 15 mei. Dat is zijn kans en we kunnen dan eind januari de balans
opmaken voor de vier jaar daarna.

Michiel Scheffer
Kandidaat Lijsttrekker Eerste Kamer