Balkenende: Th. de Graaf hypocriet

Wed Oct 16 18:40:40 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het tweede LN-kamerlid verklaarde net op de radio beschaamd dat
collega-kamerleden gisteren tijdens de begrafenisplechtigheid zelf zelfs
uitgebreid de gelegenheid gebruikten om met elkaar te praten en bewegingen
te maken met betrekking tot de zo gewenste val van het kabinet.
En dan de dag erna maar de minister-president openlijk verwijten blijven
maken dat hij er intern en besloten op een vanwege de uitbreiding van de
Europese Unie over sprak.

De premier verklaarde vandaag dat het de VVD-ministers waren die gisteren
erover wilden praten, en verdedigde zelfs hun beweegredenen en gevoelens.
Zelfs viel hij Zalm niet openlijk af, hoewel die de stekker er uittrok juist
toen al zijn eisen ingewilligd waren. Een premier houdt geen kabinet bij
elkaar dat door een fractieleider of twee het vertrouwen krijgt opgezged.
Althans niet lang nadat hij daarna terecht het ontslag bij de Koningin
indient.

Fritz van Rikxoort