Balkeneinde

Wed Oct 16 10:32:21 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc,

De vraag is natuurlijk aan welk(e) balken zijn naam, hij of het Kabinet
Balkenende een end maakt.

Blijft de vraag welk probleem het kabinet nu heeft m.b.t. de kennelijke
persoonlijke onverenigbaarheid van een tweetal ministers, in deze vanuit 1
partij gezonden, anders dan dat ze er ook met elkaar over praten.
Nieuw is zo'n situatie geheel en al niet, de domme onbeperkte openlijkheid
waarmee die geuit wordt gaat wel veel verder dan ooit.
Hoe vervelend alle commotie ook, het blijft m.i. zoals in eerdere situaties
in vorige kabinetten wachten op politieke feiten, anders dan opinie- en
stempeilingen.

Denken de meesten bij de naam en het Kabinet Balkenende waarschijnlijk in
eerste instantie aan het beeindigen van het geluid dat ezels maken, in
letterlijke danwel figuurlijke betekenis, en lag de grap ook voor de hand,
maar was die daarom niet minder leuk, dat je om de balken onder en boven een
breedbeelduitzending op televisie kwijt te raken op de afstandsbediening op
het knopje Balkenende moet drukken.
Ik denk dat het waarschijnlijker is dat de naam van de electoraal als een
van de weinige succesvolle politici oorspronkelijk betrekking had op de
andere betekenis van het werkwoord balken: iets omkeren of op een andere
zijde leggen, danwel (zelf) ondersteboven gaan liggen. Hij zou daar dus weer
een eind aan maken als hij zijn naam eer aan doet.

Als ik de fractievoorzitters van GroenLinks en de PvdA geheel en al
eendrachtig en vrolijk hoor balken tussen 9 en 10 op radio 1, inderdaad, het
was de VaRa deze ochtend, zonder enige schroom de vele fouten van Balkenende
tot en met de kiezers uitmetend, dan maakt Balkenende inderdaad geen end aan
het fenomeen dat de meeste politici wel de splinters in andermans ogen zien
maar niet de balken in hun eigen.

Kotst zo langzamerhand bijna het hele volk van het breed uitgemeten
persoonlijke gedoe en wil het nu eindelijk weer eens daadkrachtig geregeerd
worden, zoals denk ik net na het aantreden van Paars 1 in 1994 voor het
laatst nog het geval was,  zonder steeds lastig gevallen te worden over
irrelevant gezeur, Rosenmoller en hoe-heet-ze-ook-alweer zien het al weer
helemaal zitten en hebben wel weer veel zin in een hernieuwde maandenlange
campagne over dezelfde onderwerpen en stellingnames als tijdens de vorige.
Want de eerste is zegt hij net over zijn persoonlijke gekwetste gevoelens
heen en de tweede werpt zich alweer op alsof ze toch nog
kandidaat-partijleider van de PvdA is.

Fritz van Rikxoort