Verloedering openbaar ministerie

Sat Oct 12 09:49:09 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Henk Elegeert <HmjE at home.nl>

Datum: zaterdag 12 oktober 2002 7:11

>Juist de voorbeelden snijden geen hout, behalve waar ik juist heb
>gewezen op de rol die ook de burger zelf heeft. En je bewering dat ik de
>zaken op zijn kop heb gezet, bestrijdt ik.
>
>Het begint bij de burger en eindigt ook daar.
>Het gaat ook om de mogelijkheden van de burger zelf om zijn/haar directe
>omgeving mee vorm te geven.
>Verantwoordelijkheid te nemen of moeten die dat elke keer gaan vragen
>aan de heren/dames politici die zeggen daar wel iets over te weten?

Na het bericht dat bijvoorbeeld in Rotterdam minstens de helft van de kleine
selectie misdaden die nog tot een strafzaak hebben geleid ook moeten blijven
liggen heeft onze straat dan ook het initiatief genomen tot een eigen
burgerwijkpolitie met een geheel eigen politie-justitieketen door ook een
eigen burgerwijkrechtbank met alle toeters en bellen op te zetten. Nieuwe
bewoners en bezoekers moeten zich net als in Turkije eerst even melden bij
een van de burgeragenten, en vrijwillig tekenen voor solidaire medewerking
aan de handhaving van de orde en veiligheid in ons wijkje, op straffe van
verwijdering uit de wijk en al dan niet ook overdracht met aangifte aan de
kennelijk door interne bureaucratie zwaar overbelaste overheidspolitie
en -justitie.

Zoals jij ons stimuleerde gebruiken we ook alleen ons recht wetsovertreders
staande te houden en hierover dan eerst, zoals vooraf, met elkaar
afgesproken, met elkaar een goed gesprek te hebben. Juridisch schijnt het
allemaal goed geregeld te zijn, volgens de topjuristen in onze straat en de
overige straten in ons wijkje. Voorlasnog verwachten we geen bezwaren van
nieuwe bewoners tegen de vrijwillige onderlinge overeenkomst, en bezoekers
met bezwaren zullen zich toch eerst moeten melden bij de overheidspolitie
voor zij zich vrij zonder hinderlijk toezicht kunnen bewegen in onze
omgeving, en die heeft daar gelukkig geen tijd voor, nog los van de humor
waarmee klagende potentiele crimineeltjes aldaar ontvangen zullen worden.
Gelukkig zullen minder-goed-willenden in voorkomende gevallen liever andere
wijkjes verkiezen voor een bezoekje dan zichzelf aan te geven bij die oude
politie.

>Kortom: Hoe kan de individuele burger er ook voor zorgen dat ook zijn
>directe omgeving ruimte biedt aan zijn, maar ook aan de belangen van
>anderen. Wat doen we met afspraken die we via een democratisch proces
>met elkaar hebben afgesproken?
>
>Of laten we de zaak op zijn beloop en is de enige die zich ermee mag
>bemoeien de overheid?
>Is de democratie nog iets van de burger of een invulling van de overheid
>via politieke partijen?
>
>Henk Elegeert

PS
Nog bedankt voor je inspirerende tips.

Ons motto is dan ook geheel in jouw geest geworden:

Veiligheid handhaven moet mogen: Samen lossen we het wel op!

En ons burgerpolitiebureautje en burgerrechtbankje hebben we vooralsnog ter
ere van jou Ons Henk Elegeert Veiligheidshuis gedoopt.

Fritz van Rikxoort