Bombarderen Ankara?

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Oct 11 22:08:47 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman,

Dank je voor je uitgebreide reactie. Ik kan er mijn voordeel mee doen als ik
weer aan mijn deeltijdstudenten het europees recht op hoofdlijnen ga
uitleggen en daarbij ook de uitbreiding aan de orde zal stellen. Zeker als
ik ook Turkse leerlingen in de klas heb. Vier jaar geleden al-ik heb het
hier al eens gememoreerd-  wist een intelligente en uiterst scherpe Mudjien
uit Den Haag me uit te leggen, waarom met name Duitsland toen tegen
uitbreiding van de EU met Turkije was (en dan praten we over een jaar na het
verdrag van Amsterdam): Jullie vinden ons te moslim, en daarom willen jullie
ons niet. Zij zat ermee, dat ze er als Turkse niet bijgerekend werd. Zij was
overtuigd Nederlands en Turks (tweede generatie), en geen moslim. Vol
ongeloof dat zij niet als Europese werd gezien.

Maar als ik je goed begrijp, gaat Ierland binnenkort uitmaken., of wij nu 13
stemmen krijgen in de nieuwe constellatie na 2004 (ik mis dan wel 2 landen,
die niet meer op het 'songfestivallijstje' met de nieuwe getalsverhoudingen
voorkomen, Bulgarije en Roemenie) en België 12, of dat het toch weer anders
kan worden bij stemmingen in de Europese Raad. O my dear, laten de No Voters
vooral in hun Stout blijven, in plaats van stout te stemmen.

Overigens denk ik, dat een referendum over de uitbreiding van de E.U met de
10, vervolgens twee en tenslotte ook het Trojaanse land veeleer ligt in de
lijn van *bent u voor of tegen de doodstraf*,  *bent u voor of tegen
belastingverhoging* en dergelijke: de uitkomst is voorspelbaar en zal leiden
tot verstarring van de europese constitutie, want zolang het vetorecht nog
niet op zij is gezet (toch jammer van het uittreden van Hans van Mierlo uit
de Europese Conventie, want die had daar ook heel zinnige ideen over) kunnen
wezenlijke en noodzakelijke veranderingen in de europese constittutie niet
doorgevoerd worden en wordt het helemaal niets. En hierbij realiseer ik me
dondersgoed, dat Nederland in taal en inbreng op het tweede plan zal komen,
als de E.U. zich echt voorspoedig ontwikkelt.

Goed weekend,

Tjerk

Post Scriptum Vobis:  Cetero censeo Vaticanum esse delendum.
PPS: Et Basilicum Paulum sed sub clausula cappellis hic stantibus

> [...]
> referendum, dus er lijkt niets op tegen als ook de Ieren er dan een
> houden. Sterker: het zou zeer wenselijk zijn om dat verdrag in álle
> huidige lidstaten te onderwerpen aan een referendum. Het gaat hier
> tenslotte om een historische beslissing.
>
> /Herman
>
> PS Cetero censeo Vaticanum esse delendum.

> Herman Beun               http://users.skynet.be/herman.beun/
> Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
> European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
> *representative democracy is a contradiction in 4 year terms*

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66