Bombarderen Ankara?

Fri Oct 11 09:57:34 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

U liet zich in een kortstondig edoch daarmee niet minder dramatisch uzelf
verliezend moment ontvallen:
"Je zult het niet geloven - het Europese enige volk waar ik een hekel aan
heb zijn Italianen."

Je eruditie als zelfvermeend volkshater zou me behoorlijk tegenvallen. Maar
het is te ongerijmd: hoe kan iemand uberhaupt een hekel hebben aan Italianen
in het algemeen, met hun hoogstaande gecultiveerde beschaving?

De zonder enige vorm van macht en dwang veroverende smaakvolle en
veelzijdige ver-Italianisering van de wereldcultuur, door de enorme en nooit
aflatende nijverheid van dit wijd maar dun verbreidde beschaafde volkje bij
het instandhouden van hun op smaak en kwaliteit gerichte cultuur in de
breedste betekenis van het woord, in groot en schril contrast met onze eigen
onwaarachtige platte, niets en niemand ontziende meedogenloos mensen en
menselijkheid vernietigende, op snel effect en gevoels- en betekenisloze
holle kwantiteit gerichte anti-cultuur - helaas zijn we daarin wel meester
maar niet uniek - redt ons en vele andere volken ter wereld, juist van de
alleszins gewelddadige zogenaamde ver-Amerikanisering (lees omverwerping)
van onze prille beschaving.

Maar als ik je letterlijk lees heb je slechts een hekel aan enkele bekende
machtige Italianen. Als je zo begint kan je net zo goed een generaliserende
hekel aan bijvoorbeeld joden of Duitsers hebben. Tot een dergelijke
ordinaire laaglandse volkssport zou jij je toch niet willen verlagen? Al was
het maar om een adempauze in acht te nemen tijdens het rouwbeklag om de dood
van een on-Hollands beschaafde Duitse prins.

Een vriendelijke groet bij diepgevoeld maar hoogstaand Italiaans
cultuurgenot,

Fritz van Rikxoort