Bombarderen Ankara?

Martijn Leenders martijn at NEARBYU.COM
Thu Oct 10 13:28:56 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

het is maar goed dat er na de 2e wereldoorlog anders werd gedacht over de
integratie van Duitsland en later de ex-dictaturen Spanje, Portugal en
Griekenland in de (voorlopers van de) EU. Ik beweer niet dat Turkije of
bijv. Servië 'morgen' in de EU moeten of kunnen. (is daar sprake van?)
Maar om dit soort landen bij voorbaat een 'Nee' te verkopen vanwege fouten
uit het heden of verleden is wel een heel kortzichtige terugkeer naar
strafbankjesdenken.
En ook de snelste weg om democratisatie en liberalisatie van dergelijke
landen de nek om te draaien.
Hou ze die wortel voor. Het werkt.

Martijn Leenders.

> Ach ja, analogieen.
>
> Turkije komt voorlopig niet in de EU. Terecht lijkt me. Servie al helemaal
> niet, mede vanwege de etnische zuiveringen en onze NATO bombardementen om
> dat te corrigeren, en de lekkende Franse legerofficieren en hun geheime
> dienst die de oorlogsmisdadigers vooraf waarschuwden.
>
> Als je de vele Koerden in Westeuropa telt, besef je dat er al jaren een
> etnische oorlog bezig is tussen Turken en Koerden. Waarom werd wel
Belgrado
> [...]
> Afganistan. Dus, hup, help de Koerden een handje in het kader van de zo
> geroemde Mensenrechten. Als ze die oude moskee, oude binnenstad en wat
> musea maar sparen! Casus belli genoeg, denk ik.
>
> Zou dit nu een War On Terrorism zijn, een Humanistische Actie, of, een
> Terrorist War? Wat denkt het gebefte gajes, wat is de babbel der sterren
en
> strepen? Hoe kunnen eenvoudige democraten leven onder deze morele druk?
>
> Kom op, een cleane correctie lijkt na al die jaren wel op z'n plaats.

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66