burgerinitiatief

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Tue Oct 8 19:13:34 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Het burgerinitiatief is een bijna nutteloos instrument voor de burger. Het
vergroot de greep van de burger op de besluitvorming totaal niet. Het is
eerder een instrument om het volk stil te houden en het machtsmonopolie bij
de regering en het parlement te houden.

Zoals Arno Peters terecht stelt is het volksinitiatief van een geheel andere
orde. Een volksinitiatief is een perfect instrument om de burger werkelijk
mee te laten beslissen in de politiek. Het mooie van een volksinitiatief is
dat burgers totaal onafhankelijk zijn van de generatie politici die op dat
moment de macht heeft verdeeld. Het brengt de burgers eindelijk aan de top
van de besluitvorming, zoals het in een democratie hoort.

Helaas is het inderdaad zo dat velen binnen D66 helemaal niet vinden dat
burgers zelf direct moeten kunnen participeren in de besluitvorming. Zo
heeft ook Thom de Graaf me een keer gezegd dat hij dat volksinitiatief
helemaal niet ziet zitten. Politici zijn er immers voor het politieke
besluitvormingsproces. Jammer, zelfs binnen D66 wordt de burger dus de
mogelijkheden ontnomen om directe invloed uit te oefenen op de vormgeving
van onze samenleving.

Groeten vanuit Californie waar volksinitiatieven en referenda al decennia
lang praktijk zijn,

Mark Giebels

Een paar interessante links:

What's on the ballots?
http://www.ballotwatch.org/

Geschiedenis van de totstandkoming van de directe democratie in californie:

http://www.iandrinstitute.org/asp/history.asp?state=California&frm_from=ballotwatch