Opties

Jaap Brand jajbrand at YAHOO.COM
Mon Oct 7 11:55:35 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Lijsters,

In het verlengde van de gevoerde discussies wil ik graag het volgende punt aan de orde stellen. Er wordt veel gespoken op deze lijst over hoe de wereld en Nederland in het bijzonder er uit zouden moeten zien. D66 is voor mij de enige partij die de idealen voorstaat die ik aanhang. Het is zelfs zo dat mijns inziens D66 de enige partij is die zou moeten MOGEN regeren, omdat D66 regeert uit het oogpunt van verbetering van de samenleving terwijl de andere partijen slechts regeren vanuit het behartigen van de belangen van hun eigen achterban.

Er is één probleem. Om je idealen te verwezelijken heb je invloed nodig. En om invloed uit te kunnen oefenen heb je zetels nodig. Er is dit jaar gebleken dat weinig kiezers werkelijk geinteresseerd zijn in het programma van D66 per se. Men is geneigd te stemmen voor het eigen belang en kiest een daarbij passende partij, zelfs zij die het eens zijn met ons programma. Wil D66 haar idealen verwezelijken dan zijn er mijns inziens 2 Opties. We kunnen de mensen geinteresseerd maken in D66 als partij, of we kunnen een algehele culturele revolutie op touw zetten om de Nederlandse bevolking te leren het algemeen belang boven het individuele te stellen.

Ik kies voor Optie 2. Echter, aangezien voor Optie 2 bijzonder veel invloed nodig is kies ik bij nader inzien toch voor Optie 1. Ik kies er voor om eerst invloed te vergaren, desnoods met punten die minder dicht bij D66 staan, om wanneer er invloed vergaard is onze idealen te kunnen verwezelijken. En wellicht is het dan mogelijk om werkelijk Optie 2 gestalte te geven zodat we Optie 1 niet meer nodig hebben.

Jaap Brand

Faith Hill - Exclusive Performances, Videos, & more
faith.yahoo.com