[RE: Melkertbanen (was: Peilingen 4 oktober 2002)]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sun Oct 6 16:35:54 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Welnee, man, niks financieel verhaal. Dan wíl je me verkeerd verstaan, stel
je toch eens voor dat ik het goed bedoelde.
Mijn punt is dat de regelingen zo zijn opgezet dat juist de mensen in de knel
kwamen. De mensen die, ja zeker, in eerste instantie dolblij waren met hun
Melkertbaan - vaak hun eerste. En, jazeker, heel veel allochtonen kregen een
kans. Maar veel van die mensen kregen na jarenlang het gevoel uitgebuit te
worden: ze waren financieel aleen maar slechter af, ze hadden geen kans op
beter betaalde banen, mochten niet mee doen in de ondernemingsraad van het
bedrijf, de school, het bejaardenhuis waar ze in werkten, en meldden zich
massaal ziek, vloeiden massaal af in de WAO. Reden: dat we ze in de
Melkertbanen hebben opgesloten, apart van de rest van de arbeidsmarkt, buiten
de cao's, gecollectiviseerde armoede, met een hek eromheen van de armoedeval.
Een vorm van apartheid op de arbeidsmarkt. Het is prima dat dat wordt
doorbroken!
Bert.

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bert,

Het wordt toch weer zo financieel verhaal, net zo als Enchede, Bijlmerramp
ect.(DOE DAAR EENS WAT AAN: KOM DE BELOFTES NA , ook al kost dat een paar
miljoen meer. MAAK DE OVERHEID EN DE POLITIEK EENS BETROUWBAAR !!!!) Stel
eens voor dat een lagere overheid een voordeeltje had met HAAGSE MIDDELEN.
Ik dacht dat het ging om MENSEN, die reeks jaren lang thuis zaten en geen
uitzicht hadden op werk en geen sociale kontakten met de buitenwereld . Ik
ken genoeg die helemaal weer opleefden . Dat het niet volliep ? Dat was de
overpannende arbeidsmarkt debet aan en voor de moeilijke gevallen
(lichamelijk of licht geestelijke gehandicapten) heb je wat meer tijd voor
nodig om wat te vinden . Jullie weten niet eens hoeveel alloctonen voor
eerst een baantje kregen . OOIT wel een meegenomen de besparingen van de
gestelijke gezondheidzorg als mensen weer uit de ban vliegen als ze weer
tussen de muren thuis vast zitten, alchoholmisbruik, delicten ect ect.  ???

groeten

Peter