Verloedering openbaar ministerie

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sat Oct 5 15:18:02 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> Bart, nu heb ik het weer gedaan. :(

Jazeker, de situatie mag dan absurd zijn, jij legde er nog een extra
schepje bovenop om het nog ongerijmder te maken :-)

> de Wijkerslooth geeft aan wat oom agent al weet en Fritz is verbaast waarom die niet in actie komt.

> Maar Fritz had ook zelf in actie kunnen komen om vervolgens vast te gaan stellen wat oom agent en de Wijkerslooth allang weten.

Geen enkele rechtgeaarde burger kan een dergelijke misstand accepteren
zonder aan eigen integriteit in te boeten. Alle betrokkenen ondervinden
schade, vooral de functionarissen die hun plicht (moeten) verzaken. Ik
hoop dat je niet net als de Wijkerslooth bereid bent dit zomaar z'n loop
te laten hebben, dan wordt het alleen nog maar erger.

> Het gebrek aan visie deel ik niet. Hij wijst er juist op dat we allen verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van een absurde situatie. Bovendien maakt ie helder waarin het gevaar schuilt.

Ik wijs elke verantwoordelijkheid voor dit groteske falen af. En niet
hij maar mensen als Dittrich maken het gevaar duidelijk.

> Maar Bart, toon eens aan dat het aan managementskwaliteit ligt van de man en niet aan het capaciteit probleem?

Uit zijn speech blijkt dat hij misstanden accepteert, zich met de
verkeerde zaken bezig houdt en niet tegen de demotiverende
omstandigheden voor zijn apparaat vecht.

Als iemand op zijn plaats geen helder verhaal kan (of mag!) houden over
wat de knelpunten zijn die acceptabele prestaties blijkbaar verhinderen,
en op welke manier de vertrouwenscrisis met de burger het effectiefst en
productiefst opgelost kan worden, dan hebben we iemand anders in zijn
functie nodig.

Ik wacht nog steeds op een reactie op mijn voorstel (2e posting van deze
thread) om inderdaad de burger actief te betrekken bij het verbeteren
van de veiligheid.

Bart Meerdink