Verloedering openbaar ministerie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Oct 5 12:51:02 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Uiteraard ook het falen van Paars (ereplaatsje hier voor Korthals), maar
> daar ging het niet om, ik was verontwaardigd dat normale burgers als DE
> schuldigen aangewezen werden.

Maar Bart, die doen toch ook gewoon mee.
Die zijn toch ook onderdeel van het probleem.

Zowel in de zin van handhaving als in de zin van dader(s).

> Zie Fritz' z'n posting, ik geloof niet zozeer in gebrek aan middelen als
> voornaamste oorzaak maar aan incompetentie, lamlendigheid en gebrek aan
> visie.

Ik mag Fritz wel, maar soms....... :)

Zijn voorbeeld geeft toch ook precies aan waar het mis gaat.
Hij heeft (ook) veel te hoge verwachtingen van het systeem dat niet meer
toegerust is de klus te klaren en reageert op oom agent (die liever
resultaat gericht werkt).

Ik ben wel blij met die waarschuwing van de Wijkerslooth.

Maar, Fritz had de dief toch ook staande kunnen houden?!

> Typisch voor slecht management.

Don't kill the messenger!

> Hiermee zit je op de lijn van de Wijkerslooth, en die wijs ik af. Zoals
> ook Boris Dittrich.

In eerste instantie wees ik ook zijn handelen ook af.

Het naar buitentreden is een gevolg van de nieuwe politiek, en dat
signaal heeft ie goed opgepakt.
Gevolg is dat de boodschapper ook een ander signaal afgeeft, maar dat is
niet slechts zijn verantwoordelijkheid.

Het is de nieuwe vorm waarin schreeuwen om aandacht moet gaan
functioneren.
Mediacratie .....

> Een tekortschietende justitie levert te veel
> loslopende (dwz niet gecorrigeerde) criminelen op, die te veel delicten
> plegen waardoor het hele systeen spaak loopt.

Dus roept hij terecht dat er teveel instroom is en wijst hij terecht op
de verantwoordelijkheid aan die kant van de zaak.

> OK, hoe moet ik weten of een fietsenmaker een veroordeelde dief of heler
> is? Hoe moet ik weten wie de eigenaar van een auto is waarin de een of
> andere onverlaat wegrijdt?

De (volgende) schakel geeft nu aan dat ook zij kampen met
capaciteitsproblemen.

Bovendien is dat natuurlijk ook niet juist zoals je het hier stelt en om
de volgorde waarin zich een en ander afspeelt. Elke burger heeft de
plicht zich voor het handhaven van de regels in te zetten.

Ook een onderdeel uit zijn speech.

> Ik zeg niet dat de privacy bescherming
> onterecht is, ik weet alleen dat alleen de politie voldoende
> mogelijkheden heeft om iets tegen misdaad (oa heling) te doen.

De politie is er niet om iedereen op de voet te volgen en zijn/haar
gangen na te gaan.
Zou ik ook een *zeer ongewenste* ontwikkeling vinden en een schending
van onze privacy.

Die politie is een onderdeel in het grotere geheel. Als niet alle
schakels functioneren zijn de gevolgen voor de zwakste, de (brave)
burger.

Henk Elegeert