Journalist aangevallen in LPF vergaderkamer

Sat Oct 5 02:48:34 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

He Henk,

Wat doe jij nog zo laat?

Ik denk dat we allebei gelijk hebben.

Als meer politici zoals Pim de problemen niets verhullend bij hun naam
noemden, dan hadden ze inderdaad ook geen spektakel nodig, omdat het dan
voor de burgers eens echt ergens over gaat in woorden die ze direct kunnen
begrijpen.

Maar journalisten hadden en hebben aan hun kant ook een
verantwoordelijkheid.

En dat het wel goed kan bewijst Sjors Fröhlich van veel meer dan alleen o.a.
Stand.nl (radio 1, 13.30-14.00 uur), en dat zeg ik echt niet omdat ik na
vele keren luisteren vandaag n.a.v. die idioot justitiebaas J.L de
Wijkerslooth zelf een, nota bene als laatste beller, ononderbroken een
betoog mocht houden en vloeiend afronden.
Deze journalisten (zijn redactie hoort er ook bij) slagen er steeds weer in
elk vraagstuk dat op dat moment leeft in de samenleving van alle kanten te
laten belichten, kappen niet relevante zijpaden steeds af, en bevragen alle
aspecten genadeloos.
Elke politicus of andere deskundige als hoofdgast komt onder deze ouderwets
degelijke en objectieve hoor- en wederhoorjournalistiek als een kanjer uit
de verf.
Ik was dan ook best wel trots dat ze mij na het voorgesprekje als slotbeller
voor de afronding van het hele debat in de rij hadden geplaatst. Kennelijk
kan je ook als "anonieme" burger herkend worden als to the point spreker die
in korte tijd zoveel mogelijk spijkers op hun koppen kan slaan.
Sjors wist natuurlijk van zijn redactie al grosso modo wat ik te melden had
en dat ik zonder merkbaar adem halen wel een betoog kon neerzetten in leuke
en scherpe bewoordingen en met een grap hier en daar, maar het was toch
verrassend aangenaam dat hij steeds alleen maar "ja, en" zei om me gewoon
uit te nodigen door te gaan mijn punten te maken. (Meestal kapt hij bellers
en politici razendsnel genadeloos af als er maar wat in de ruimte omheen
lullen.)
En dat ligt dus allemaal geheel aan hem, want hij heeft gewoon geen enkele
behoefte zelf subjectief politicusje of deskundig commentatortje te spelen
zoals die meeste linkse nep-journalisten, hij wil gewoon als journalist het
zo goed mogelijk doorgeven van relevante welgevallige en onwelgevallige
feiten en meningen aan in zijn geval luisteraars bevorderen.

Hadden we maar meer van zulke ouderwets degelijke journalisten. Maar ja, dan
leefden we natuurlijk niet in ons bananenrepubliekje onder de zeespiegel
;-)

Fritz van Rikxoort