Kansen zijn verplichtingen (Deel 2)

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Fri Oct 4 23:02:51 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Elbert,

Ik woon in een van die buurten waar "illegalen, gestoorden, groepen mensen
die bij elkaar hokken in de wijken van de grote steden en volledig los van
onze samenleving leven"  Bij mijn onderbuurman op kantoor (Weesp) zijn
gemiddeld 8 nationaliteiten werkzaam en zijn er vier invallen van de
vreemdelingenpolitie per jaar. Ik wordt een beetje moe van mensen die vanuit
de veiligheid van de suburbs ons grootstedelingen de les leert. Ik leef aan
het front en dat valt wel mee (wel met gebruiksaanwijzingen), het wordt een
tijd dat jullie je angsten een beetje gaan beheersen daar in de lommerijke
buurten en ons de middelen geven om onze problemen op te lossen: meer
belastingen en overheveling via het gemeente en provinciefonds. Andere echte
oplossing: schaf hypotheekrenteaftrek af en financier daarmee en groot fonds
voor stedelijke vernieuwing. Juist de blanke vlucht doet de steden de das
om, dus hou op je laffe praat en kom zelf in Amsterdam-Oost wonen (mijn
broer heeft 6 jaar in de Millinxbuurt in R'dam gewoond en kan ook met
ervaring spreken). Een ghetto heeft twee kanten.

Ik vrees het verder niet met je analyse eens te zijn. Zo ouderwets ben ik
niet. De vraag van rolverdeling tussen overheid en markt, tussen individu en
gemeenschap is van alle eeuwen en zal niet weggaan. Jou analyse lost ook
geen probleem op. Ik weet ook heel goed dat het publieke domein verloedert.
Ik geloof ook niet dat D66, PvdA of GL dat ontkennen of bagatelliseren -lees
er maar de programma's op na daar kan geen twijfel over zijn. De hamvraag is
of we bereid zijn meer belasting te betalen om het publieke domein in orde
te krijgen of dat we het met hervormen alleen kunnen. De SP gelooft in geld,
D66 in hervormen, de PvdA en GL zitten daar halverwege. De vraag is ook of
we die hervormingen aan kunnen want dan zitten we ook in discussies over
flexibilisering van arbeidsvoorwaarden. De gevoeligheden daarover (verworven
rechten) die ook in de discussie over buschauffeurs naar voren komen, tonen
aan dat we langs twee wegen naar maandag kijken. hervormen prima maar blijf
van mijn verworven rechten af.

Ik vind jou relatie tussen oorzaken en gevolgen en tussen problemen en
oplossingen mager. Je gaat ook voorbij aan het feit dat de nieuwe
vreemdelingenwet zeer succesvol lijkt te zijn. Ik zie niet hoe door het
opzeggen van het vluchtelingenverdrag bijdraagt aan het tegengaan van de
verloedering van het publieke domein. Ik vind het te makkelijk om de oorzaak
bij de anderen te leggen. Nederland is vol omdat Nederlanders steeds groter
willen wonen, 95% van de verkeersovertredingen worden door autochtonen
begaan, Volendam en Enschede waren autochtoon, Nina Brink en 99,8% van
beursfraudeurs zijn blanke autochtonen net als de meest belastingfraude. Het
lijkt me ook onwaarschijnlijk dat 3% van de mensen in Nederland de
verloedering van het publieke domein veroorzaken, de dringende passagiers op
perrons, verstrooiers van hondenpoep... Ik ontken niet dat allochtonen
verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de kleine criminaliteit maar
ook hier geld in Amsterdam dat 90% van de misdrijven door 2000 mensen worden
gepleegd. Een harde kern van recidivisten.

Je klacht is in dezelfde rij van klachten waar de LPF ook mee komt: een
tirade op wat mis is (terecht)_ en aankomen met onvolledige oorzaak (fallacy
1) en dan met symbolische oplossingen (fallacy 2). Ik denk dat Links geen
enkele moeite heeft met forse belastingverhogingen om het publieke domein te
versterken, maar dan hoor ik jullie ook piepen. Hou op met die hypocrisie:
accepteer of forse investeringen en hervormingen in de publieke sector of
kom met een echt plan. Politiek is meer dan kroegpraat.

En naar Fritz toe, ik geloof niet dat politici van de oude partijen niet
hebben geluisterd. Ik weet dat D66 kamerleden altijd open stonden voor
opvattingen van burgers en ook zeer secuur waren in het beantwoorden van
post en vragen. Ik denk dat ze niet in staat waren om binnen de smalle
marges de oplossingen binnen een redelijke termijn rond te krijgen.
Bovendien vind ik dat Fritz andere politici beoordeeld met maatstaven waar
hij zelf in de praktijk niet in slaagt aan te voldaan.

Michiel Scheffer