Kansen zijn verplichtingen (Deel 2)

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Fri Oct 4 14:12:10 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Michiel,

 Jouw opsomming van de 3 punten zijn de typische aandachtsgebieden van
de vorige eeuw. Al met al is de participatie van de oorspronkelijke
bevolking in de economie een groot succes geworden. Bijna iedereen heeft
een opleiding genoten en we hebben de mogelijk tot zelf verwezenlijking
als nooit te voren.

Maar het blijft me verbazen hoe blind velen binnen D66, PVDA en GL
blijven voor een van de grootste klachten en dat is de verloedering van
het publieke domein. Klachten: kleine misdaad die niet serieus wordt
genomen, drugs overlast, illegalen, gestoorden, groepen mensen die bij
elkaar hokken in de wijken van de grote steden en volledig los van onze
samenleving leven, onbeheerste imigratie, niet te stoppen
vluchtelingenstroom etc.

Om mij onduidelijke redenen wordt er maar om de hete brei heen gelopen
maar gaat men niet eens diep over deze problemen nadenken. Waar ligt de
grens van acceptatie van de gemiddelde Nederlander, hoeveel kan onze
samenleving nog verdragen en hoe houden we onze samenleving leefbaar
voor een ieder.

De eerste discussie zou moeten gaan over hoe we het publieke domein weer
terugveroveren met misschien onorthodoxe maatregelen als het herzien van
het Vluchtelingenverdrag.

De tweede discussie zou moeten gaan over de diepere oorzaken die vnl in
het buitenland liggen. Waarom zijn veel landen niet in staat om een
fatsoenlijke economie op te bouwen die toekomst biedt aan de inwoners?
Misschien moeten we ontwikkelingshulp eens tegen het licht houden, de
zin en onzin ervan? We zijn niet eens in staat om veel problemen in onze
samenleving op te lossen, waar halen we de arrogantie dan vandaan om te
denken dat we weten hoe we een andere samenleving kunnen opbouwen?

Eibert van de Streek