Kansen zijn verplichtingen (Deel 2)

Fri Oct 4 12:18:36 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Michiel e.a.,

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Michiel Scheffer D66 <mrsch002 at planet.nl>
Datum: vrijdag 4 oktober 2002 11:33

> [...]
>die achter de LPF serieus te nemen. Een democratische partij heeft die
>plicht en dat betekent luisteren naar die gevoelens, een visie te
>ontwikkelen en met overtuiging naar voren te brengen. Hoogstwaarschijnlijk
>kunnen we niet alle
>gevoelens van de LPF stemmers honoreren maar ik denk dat we veel gevoelens
>mee kunnen nemen. probleem is dat er in de LPF al grofweg drie bewegingen
>zijn:
>
>1.    De overheid moet goed voor ons zorgen
>2.    Geef ons de burgers de middelen om voor ons te zorgen
>3.    Laat ons met rust en pak de anderen aan.

Ik mis in je analyse:

0.    De overheid (politiek) moet eindelijk eens naar ons en onze echte
problemen luisteren,
        die als volksvertegenwoordigers verwoorden
        en politiek vertegenwoordigend en besturend onomwonden agenderen.

Als dat daadwerkelijk gebeurt,
zonder paternalisme dat die simpele burgers niet moeten zeuren over hun
mindere leefomgeving en -omstandigheden buiten de gegoede woonbuurten of
eigen auto,
als onveiligheidsgevoelens en andere burgerproblemen met onder andere maar
niet alleen (al dan niet criminele) buitenlanders
zonder politiek correcte gene beluisterd en verwoord wordend,
dan is er voor veel minder burgers reden steeds gefrustreerder te raken en
protestvertegenwoordigers te zoeken om hun laatste hoop op te vestigen en er
uiteindelijk in deels uiterste wanhoop ook maar op te stemmen.

Daarvoor is het noodzakelijk onderscheid te maken tussen enerzijds de
terechte woede van burgers, hun wellicht ongenuanceerde en emotionele
benadering van hun problemen en hun vermeed racisme e.d.,
en anderzijds de objectiviteit van hun problemen, rechten, wensen en
dergelijke.
Luisteren en gemeend meebewegen, oprecht serieus nemen, maar zonder het op
alle punten eens te zijn met hun persoonlijke analyse en voorstellen hoe hun
serieuze problemen op te lossen.

Zonder hun problemen oprecht serieus te nemen maakt het paars of links
tegenspreken laat staan paternalistisch ontkennen van hun problemen laat
staan hun verwijten rechts, racistisch, dom enzovoort te zijn geen enkele
positieve indruk.

Een voorbeeld: waar gaat het weer over bij de misdaadbestrijding? De
bureaucratische en procedurele problemen van de overheid en politici zelf.
Geen enkele prioriteit meer voor fietsendiefstallen en inbraken. Ook niet
voor serieuze bedreigingen tot er echt iets gebeurt.

De burgers snappen weer direct hoe maatschappelijk dom en fataal dit
wanbeleid is, hoe uitnodigend voor fietsendieven, inbrekers, winkeldieven,
straatrovers en bedreigers.
Het recht van de "sterksten" niet alleen in stand houdend maar zelfs
stimulerend.
En wat een contrast het is met de aanpak van drugsvervoer al dan niet in
bolletjes, en met bijvooebeeld de aanpak van kilometerovertredinkjes en
andere onvolkomenheden van goede burgers die wel makkelijk aangepakt
(kunnen ) worden.
Een opportunistische overheid die vooral voor zichzelf de makkelijkste weg
kiest en goedwillende burgers zonder mededogen wel aanpakt maar onwillige
hele en halve criminelen veel te veel met rust laat.

De openbaar ministerie hotemetoot procureurs-generaal baas Mr. J.L. (Jan
Lul?) de Wijkerslooth (what's in a name) geeft van een en ander de burgers
dan ook nog zelf letterlijk de schuld!!

In de Telegraaf vandaag. Bijvoorbeeld: "Die een miljoen gestolen fietsen
komt terecht bij en grote groep burgers die er blijkbaar geen probleem in
zien om een gestolen fiets te kopen. Het normbesef op dit punt is kennelijk
laag ontwikkeld (door wie en welke overheid?? - FvR). Tegen die massaliteit
valt niet op te rechercheren."

Nog los van de leugen (eindeloos herhalende fietsendieven op heterdaad
betrapt zonder enige recherche worden ook gewoon vrij en met rust gelaten,
en op heterdaad betrappende burgers meewarig behandeld door politie):
geen enkele zelfkritiek hoe het toch komt dat steeds meer burgers dan maar
mee gaan doen met agressie,overtedingen enzovoort,
bijvoorbeeld met fietsendieven na vele malen bestolen te zijn, aangifte te
hebben gedaan, de teruggevonden fiets niet terug te mogen eisen van de
nieuwe helende eigenaar, en na steeds weer netjes een fiets gekocht te
hebben, zichzelf tekort doend.

Die J.L. de Wijkerslooth predikt schaamteloos de anarchie en geeft de ten
langen leste ook maar tot anarchie in casu zelfrecht bekeerden onder ons
daarvan schaamteloos de schuld.

Een zich op de ladder van beschaving omhoog worstelende echte
bananenrepubliek zou zo'n Jan Lul de Behanger voor geen goud nog niet in
dienst willen hebben.
Maar "wij" hebben zo'n sukkel kennelijk aangewezen als hoogste baas van het
Openbaar Ministerie.

We zijn er maar mooi klaar mee. Wanneer kunnen we weer wat proteststemmen
uitbrengen???

In het vragenuurtje dinsdag pakte Boris Dittrich deze e.a. voor burgers
schrijnende onzin en waanzin overigens voortreffelijk aan. Hulde, Boris 1.

>Tot zover,
>
>Michiel Scheffer

Idem,

Fritz van Rikxoort