Kloof tussen burger en overheid oplossen?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Nov 26 02:35:36 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Lijsters,
>
> Er is een gevoel dat er een communicatie-kloof is tussen burger en overheid.

Er is niet alleen een gevoel, maar wie is 'overheid' en waaruit bestaat
de 'communicatie-kloof'?

> Beleid, regels en ambtelijk apparaat functioneren in de praktijk lang niet
> altijd naar wens, en degene die dat het eerst merkt kan er weinig aan doen.

Nee, de democratie functioneert niet meer. De burger heeft geen positie,
maar is voortdurend lijdend onderwerp. Geen of nauwelijks inspraak, maar
een stemrecht (waar ie niets mee kan). Geen positie in de democratie, in
het democratische proces, in het beleidsproces, en heeft niet of
nauwelijks zicht op besluitvormingsprocedures.

> Zoals bij alles krijgt de overheid de schuld, en dat zal dan ook wel.

En terecht. De politiek speelt voortdurende verstoppertje achter de rug
van 'de overheid', speelt met de democratie, en laat de kiezer met een
kater en geen invloed verbouwereerd achter.

> Niettemin lijkt het me de moeite waard om het initiatief bij de burger te
> leggen door een kanaal (website, evt beginnen met  mailinglist/newsgroup
> oid) te scheppen waar iedereen dingen kan aankaarten die beter kunnen.

Heeft alleen zin als de burger ook werkelijk weer een positie krijgt in
de democratie en in de besluitvorming.

> Wel constructief en oplossingsgericht houden, het moet geen gekanker worden.

Reden waarom je de burger een positie moet geven in de democratie en de
besluitvorming.

> Misschien is het systeem van slashdot.org bruikbaar (karma,
> modereren/metamodereren door gebruikers zelf).

Dit zijn de hulpmiddelen die je in dat proces zou kunnen inzetten.

> Aan zo'n site zouden alle politieke partijen die belangstelling hebben mee
> kunnen doen (geld, beheer, eigen sub-sites), zodat de functie van de site
> niet lijdt onder het politieke imago van degenen die hem beheren. De
> overheid zou natuurlijk ook zo'n site kunnen openen, maar dat lijkt me niet
> zo flexibel.

De politieke partijen moeten zich daarbij weer richten op een van hun
kern taken, nl. de burger bijstaan in het formuleren van visie en/of
argumenten.

> Soms zullen oplossingen elders al lang bekend zijn, en gaat het alleen om
> het uitwisselen van ervaringen. Maar soms zal tijdige signalering van
> problemen discussie, publiciteit en aktie kunnen uitlokken en tot
> slagvaardiger beleid nopen.

Het gaat niet alleen om oplossingen, maar ook om visie, samenhang,
keuze, betrokkenheid, zelfstandig, .. etc.

> Nog niet bestaande kandidaat-URL's noemen voor zo'n site is vragen om
> moeilijkheden, dus daarvan onthoud ik me hier maar.
>
> Overigens, er zou best al zoiets kunnen bestaan, maar dan hoor ik het wel.

Ongehoord!? ;) ( http://www.ongehoord.net/ )

Henk Elegeert