Nawijn & Doodstraf

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Wed Nov 20 13:24:45 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef:

> Klopt. En ik neem aan dat zij dan ook vinden dat het toestaan
> van abortus niet kan worden onderworpen aan
> meerderheidsbesluitvorming.

Uiteraard, maar zij erkennen dan ook de volkssoevereiniteit niet ;-)

De vraag die bij mij echter opkomt is: Wie vind je dan wel dat er moet
besluiten over het toelaten van abortus of de doodstraf?

> In die formulering ben ik het niet met je eens. Ik vind namelijk dat
> fundamentele mensenrechten zoals de vrijheid van meningsuiting en de
> bescherming tegen moord en martelen de basis vormen van een
> democratie. Zonder die waarden is wat mij betreft geen sprake van een
> democratie.

OK, maar dan wordt dit toch een beetje een semantische discussie, want
in feite zei ik hetzelfde. Alleen hanteer ik blijkbaar een net iets
andere definitie van democratie: Vervang in mijn zin hierboven simpelweg
"democratie" door "meerderheidsbesluitvorming" en je krijgt jouw
standpunt.

> Geheel eens dus met GL dat in een moderne democratie de schending van
> mensenrechten wordt uitgesloten van parlementaire besluitvorming en
> referenda.

Dat was niet het GL-standpunt: zij willen wel parlementaire
besluitvorming hierover, maar geen referenda. "The nanny state knows
best" - onzinnig, maar het is wel duidelijk waar GL de besluitmacht wil
leggen. Hoe denk jij daar dan over?

Herman Beun            http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be    kandidaat Tweede Kamer D66
*** stem voor radicale rust in de Tweede Kamer ***