Nawijn & Doodstraf

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Tue Nov 19 20:06:16 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:

> Het curieuze is dat wij elkaar aan het overtuigen zijn, terwijl we allen
> tegen zijn. Misschien, een klein beetje, op Jasper na, die er "als mens",
> soms, wellicht iets voor voelt.
>
> Ik zou eigenlijk wel eens een paar steekhoudende argumenten vóór de
> doodstraf willen horen.
> Iemand een idee? Als voorbereiding op een open debat op niet-procedurele
> gronden met voorstanders (Naar ik heb begrepen is 70% van de elpejeffers
> vóór...)?

Moeilijk, maar een goede oefening in 'devil's advocate'.

1. Het klassieke oog om oog, tand om tand, zichtbare genoegdoening dus.
2. Aangenomen dat de doodstraf in plaats van 'echt' levenslang (zonder
psychische behandeling) komt, is het de vraag of de doodstraf niet
menselijker is.
3. Geen recidive mogelijk (bij aanname 2 geen argument).
4. Ultiem afschrikkingsmiddel (blijkt niet uit onderzoek)

Economisch:
5. Stimuleert omzet sensatie-journalistiek, zorgt voor gesprekstof, morbide
maar populaire 'brood en spelen'.
6. Goedkoper uit te voeren (?)

Verder kom ik niet, kom ik er met een 6- vanaf?

Bart Meerdink