Tactisch stemmen?

Tue Nov 19 14:25:20 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>   : Om kort te gaan: ik zie het zwart in. Sterker: ik heb sinds het
bereiken
>   van de kiesgerechtigde leeftijd altijd D66 gestemd. Ik overweeg nu een
>   tactische stem uit te brengen op de PvdA, hoezeer ik ook van deze
vervelende
>   en azijnzure club walg. Nog eens een rechts kabinet Balkenende is voor
mij
>   echt een brug te ver.

Dat bedoelde ik laatst.... Ik denk dat er velen die keuze maken. Daarom was
het niet slim om publiekelijk de regering CDA-VVD bij te vallen (natuurlijk
met al zijn restricties).... Maar wat wilde D66 daar mee winnen? Ik heb op
het congres iemand gesproken die altijd D66 heeft gestemd, net lid is
geworden maar overwoog deze keer toch PvdA te stemmen. En dat is niet de
eerste die ik dat hoor zeggen. Ondanks alle ontkenningen dat links en
rechts niet meer bestaan (klopt gedeeltelijk wel) zien vele mensen deze
verkiezingen als een links rechts tegenstelling.

>   Wat is er tactisch aan PvdA stemmen?? Thom heeft op het congres
>   ondubbelzinnig gezegd dat wij het Strategisch akkoord niet aan een
>   meerderheid zullen helpen.

Eerder sloot hij een CDA-VVD regering niet uit. Dus wat is het? En zoals
het in ons bestel gaat..... We weten niet van tevoren wat hij wel en niet
zal inleveren om met die partijen een regering te vormen. Dus wellicht heb
je achteraf enorm veel spijt van je stem..... Ik zal nog steeds D66 stemmen
maar kan me de overwegingen van mensen voorstellen.

> En een kabinet D66-VVD-CDA lijkt mij, ook
>   met een ander akkoord, vrijwel uitgesloten. Dus tactisch PvdA
>   stemmen is onzin, je lijkt Benschop wel (zie mijn stukje over
>   dit onderwerp van 5 mei:
http://henk.vanlingen.net/opinie/benschop.php )

Lijkt mij ook niet makkelijk, maar de deur staat open.... En met het
vergelijken van iemand met Benschop haal je geen stemmers terug.... waarom
is tactisch stemmen onzin? Als ik geen VVD-CDA regering wil, wat kan ik dan
het beste doen?

Draakje gaat de wereld veroveren. http://www.draakje.com