Nawijn & Doodstraf

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Nov 19 13:03:09 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

hans.hulst at planet.nl wrote:

> Wellicht is Nawijn een botte man, onhandig. Het is voorstelbaar dat hij als een olifant door een porseleinkast gaat en toch oprecht begaan is.

Dat hij oprecht begaan is daar geloof ik niets van.
Daarvoor is het allemaal veel te ongenuanceerd en zet je in op andere
zaken.

Hij misbruikt zijn eigen twijfelen als instrument, en zijn positie
(Minister) als zou dat een redelijk uitgangspunt zijn.

Als ik zijn eigen woorden als argumentatie gebruik en toepas op hemzelf
blijkt hij geen haar beter dan wie ook.

> Over vele onderwerpen wordt om de haverklap opnieuw gediscusseerd. Soms leidt dat na relatief korte tijd alweer tot het herroepen van oud beleid.

Dat is mijn probleem ook niet.

> Als voor een substantieel deel van de bevolking de doodstraf een issue is moet daarover gedebatteerd kunnen worden. Voorkeuren zijn immers beweeglijk. Overigens vind ik dat ook een minister recht heeft op een eigen mening, zolang hij maar glashelder aangeeft dat hij geen kabinetsstandpunt verkondigd.

Ik vind dat hij het fatsoen dient te hebben het hele Nederlandse volk te
vertegenwoordigen en niet een of ander smaldeel.
De man is beschamend en ik wens mij daarvan te distantieren. Het
probleem is dat ik daartoe geen kans krijg omdat hij (ook) mij
vertegenwoordigd.

> Eerlijk gezegd heb ik me met name geergerd aan een commentaartje van Balkenende dat ik ergens las. Hij zou gezegd hebben dat je over de doodstraf niet eens zou moeten willen praten. Stompzinnig.

Ben ik wel met Balkenende eens, in zoverre dat je daar natuurlijk over
na kunt denken. Maar het is een zwaar en beladen thema dat je niet op
een maandagavond verwerkt.

En het is bovendien de vraag of je een dergelijk thema zo onvoorbereid
te berde moet brengen.

> Zoals gezegd is het een relevant issue volgens vele Nederlanders. Als deze Nederlanders op democratische wijze beslissen dat erover gepraat moet worden (of meer) slaan we geen pleefiguur.

Inderdaad als. Maar deze minister (hopelijk sturen ze hem naar huis) is
daar niet mee bezig.

> Het moet allemaal gezegd kunnen worden. Het proberen onderdrukken van persoonlijke meningen van mensen (Nawijn) of het willen voorkomen van debat; dat lijkt me nou uitermate ondemocratisch.

Ben ik volledig met je eens.
Mijn punt is dat hij daarvoor dan ook echt de aandacht moet vragen en
niet zoals hij daar nu vorm aan geeft.

> Overigens vind ook ik Nawijn een heel enge meneer.

Dat is ie ook.
Hij schroomt niet om uit de ellendige situatie van slachtoffers en/of
nabestanden (want hen werd tot nog toe niets gevraagd) zijn eigen
handelen te motiveren.

> En het is best mogelijk dat de man er electorale bedoelingen op nahoudt. Vast staat dit echter niet.

Voor mij wel!
Ik was op geen enkle manier op de hoogte van het debat dat hij wilde
entameren.
Hoe voert bovendien de 'argumenten' voor wel aan en geen enkele tegen.
Da's geen debat entameren.

>  Los van dit alles ben ik het met hem eens dat het welbewust en niet uit zelfverdediging nemen van een leven aanleiding zou moeten zijn tot een soortgelijk represaille. En dan alleen wanneer dit onomstotelijk vaststaat.

En als we deze argumentatie nu eens los laten op het gegeven dat er
altijd mensen zullen blijven die iemand van het leven benemen, dan staat
voor mij vast dat ook Nawijn zelf in aanmerking komt voor de straf die
hij voor anderen op het oog heeft.

Immers de criteria die hij hanteert deugen voor geen meter, evenals de
man zelf niet!

Henk Elegeert