Nawijn & Doodstraf

Tue Nov 19 11:55:54 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hans e.a.

Ik ben tegen de doodstraf, vooral sinds de debatten erover tussen Bush en
Gore voor de presidentsverkiezingen.
De aantoonbaar onjuiste arrogantie van Bush, dat hij als gouverneur altijd
de juiste executiebesluiten had genomen en nooit gratie had verleend, deden
me de gezonde twijfel aan de eigen waarheid beseffen, die bijvoorbeeld Hans
van Mierlo in algemene zin altijd heeft uitgedragen (maar waaraan sommigen
juist een hekel hadden) en die goede rechters ook eigen is.
We kunnen als feilbare en altijd ook voelende mensen gewoon nooit zeker
weten of we geen denkfouten maken, de feiten toch verkeerd of (nog)
onvolledig zien.
En de door ons diep gevoelde waarden zijn nooit universeel, want inherent
aan hoe wij voelen en denken als sociale wezens, met specifieke
(niet-universele) eigenschappen, en onder de huidige omstandighedenen, dus
ze veranderen ook in de tijd.

De doostraf is in die zin altijd te absoluut want onomkeerbaar en arrogant.
Rechtspreken hoort m.i. altijd gepaard te gaan met de bescheidenheid dat elk
oordeel en elke veroordeling aannemelijk en bewezen wordt geacht, niet meer
en niet minder.

E.e.a. laat onverlet dat het wrang is dat sommigen schuldig aan moord of
doodslag, willens en wetens, zonder berouw, dus in leven zullen blijven,
levenslang. We kunnen alleen maar hopen dat sommigen van hen toch tot inkeer
kunnen komen tijdens hun straf, al dan niet levenslang, en dat gebeurt soms
ook. Dwingen daartoe kan niet. Levenslang is dan ook een zwaar en lang
gevoelde straf, misschien voor sommigen wel zwaarder dan de doodstraf.

Nog belangrijker voor verontruste en verontwaardigde mensen die soms ook
voor de doodstraf in sommige gevallen neigen blijft het werken aan de
preventieve beveiliging en de pakkans. Gevoelens van onmacht moeten zoveel
mogelijk voorkomen worden. Ook door bijvoorbeeld het verjaren van moord en
doodslag terug te draaien.
En door open te blijven discussieren over het evenwicht tussen de rechten en
plichten van verdachten van moord en doodslag vs. die van de slachtoffers en
nabestaanden. Daarover bestaat veel ongenoegen dat we niet mogen
wegredeneren, want die gevoelens behoren ook tot onze inherente sociale
waarden. Het pleidooi van Boris Dittrich voor spreekrecht van slachtoffers
bij strafrechttoepassing (inclusief nabestaanden) komt bijvoorbeeld tegemoet
aan die gevoelens.

Fritz van Rikxoort
Amsterdam