Wanhopige lijsters?

Hans Hulst hans.hulst at PLANET.NL
Tue Nov 19 11:49:24 CET 2002

Henk, Martin en andere lijsters,

Inderdaad mag Henk zijn pittige meningen over De Graaf en kliekjesvorming wel wat beter onderbouwen. En het was ook fraaier geweest als hij op het congres van zich had doen spreken. Dat was het aangewezen podium om verzet te plegen.

Toch denk ook ik dat een fatale vergissing is begaan door het nogmaals met Thom te proberen. Een rondje langs de mensen in mijn omgeving leert dat Thom een nogal flets profiel heeft (net als D66 trouwens) Grootste probleem is dat de man non-verbaal niet attractief communiceert. Flets. Hij is niet de man waar alle hoofden naartoe draaien als hij een ruimte betreedt. Bovendien wordt Thom geassocieerd met intellectualisme en juristerij. Daar heeft Mien uit de Pijp niets mee.

Met lijsttrekker Thom wordt dus electoraal in een zeer kleine vijver gevist. Daar is niets mis mee als dit vooropgezet plan is. Dan kunnen we in januari de lijsttrekker complimenteren met een vijftal zetels. Ik hoor echter ook geluiden van mensen die het hebben over vijftien zetels. Welnu, dit is heel goed mogelijk. Maar dan alleen met een sterk inhoudelijk profiel en een sterk communicerende lijsttrekker.

Wat dat sterke inhoudelijke profiel betreft: het is mijn bescheiden mening dat een dergelijk profiel alleen opgebouwd kan worden door de discussie op een bepaald voor het merendeel van de bevoling relevant onderwerp voor langere tijd te domineren. De tijd is daarvoor nu te kort. Tot de verkiezingen kan alleen nog iets bereikt worden met guerrilla, straatvechten. Dat moet je willen en kunnen. Thom lijkt me daarvoor te netjes. Bovendien mist hij het oppurtunisme en de gevatheid van een man als Wiegel.

Om kort te gaan: ik zie het zwart in. Sterker: ik heb sinds het bereiken van de kiesgerechtigde leeftijd altijd D66 gestemd. Ik overweeg nu een tactische stem uit te brengen op de PvdA, hoezeer ik ook van deze vervelende en azijnzure club walg. Nog eens een rechts kabinet Balkenende is voor mij echt een brug te ver.

Groet,

Hans Hulst