Na Rosenmoller nu De Graaf

Kroes R.E.A. r.kroes at VERZEKERAARS.NL
Tue Nov 19 09:30:27 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb de argumenten 'voor' even op me in laten werken, maar ik ben niet
overtuigd.

- Het puntje mbt het 'bekennen' is al aangestipt. Legio voorbeelden van
mensen die eerst bekend hebben en die later hun bekentenis hebben
ingetrokken en die ook niet de dader bleken.

- Het criterium 'massamoord' is dus zó ontzettend arbitrair. Waar leg je de
grens? 5, 10, 15? Tellen kinderen dubbel? En even voor de goede orde:
'massamoord' is iets dat ík associeer met oorlogssituaties. Dus
oorlogsingrijpen wordt dan tricky, omdat men kans loopt om veroordeeld te
worden tot de doodstraf...

- Mits de slachtoffers hiermee akkoord gaan is nog zoiets. Zijn zij diegene
die mogen bepalen wat er moet gebeuren? Misschien ben ik het wel helemaal
niet eens met de taakstraf van de man of vrouw die mij beroofd heeft en wil
ik liever dat hij of zij met pek en veren besmeurd door de straat wordt
getrokken... En belangrijker volgens mij: Is een van de belangrijke aspecten
van de rechterlijke macht nu juist niet dat het om een onafhankelijk oordeel
over misdaden gaat? We hebben nu eenmaal bepaald dat 'een ander' er over
oordeelt. Dan moet je daar verder - binnen alle juridische kaders en
mogelijkheden - in berusten.

- De juridische kaders lijken me altijd in orde te moeten zijn.

- Hoe kun je duidelijk berouw tonen? Hoe kun je voorkomen dat mensen liegen
over het duidelijk berouw dat ze tonen? Trouwens, dat berouw tonen en goede
wil tonen speelt een rol bij het eerder vrij komen met 'goed gedrag'. Een
beetje een cirkelredenering dus.

Enfin, er is e.e.a. op aan te merken, maar belangrijker lijkt met het feit
dat de doodstraf onomkeerbaar is. Dat dat te ondervangen is door 'het beter
uit te voeren dan de VS' (of iets van die strekking, zoals Jasper in een
latere mail zei), vind ik onzin.

Roland, Rotterdam