Twee minuten maar... Help!

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Thu Nov 14 07:37:54 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Deze reactie geeft aan dat je de partij slecht kent want er bestaat niet
zoiets als een gesloten inner circle, of belcircuit anders dat er een
functioneel circuit is. De partij bestaat uit een groot aantal netwerken die
regionaal, thematisch of generationeel bepaald zijn. Maar die netwerken
lopen in elkaar over en spreken elkaar tegen. De enige werkelijke kans om
door te breken is een brede bekendheid en dat betekent veel regio's en
afdelingen bezoeken, aan vele leden je opvattingen en talenten tonen en ook
resultaten leveren. Want politiek draait naast visie ook om vertrouwen.
Vertrouwen geef je te voet en elke hand schudden is daarvoor nodig. dat
hadden kanmdidaten nu al moeten doen want 2 minuten of 2 weken is daarvoor
te weinig.

 Bovendien kunnen ook leden die langer lid zijn hun "own men" zijn. Wel
hebben ze de gelegenheid gehad om stelling te nemen om herkenbare
standpunten in te nemen en ook iets af te leveren. dat is ook het verschil
tussen het trio wanrooy/veltman/kist en de anderen. Dat zijn geen
kliekjesmensen wel mensen die zich engageren, verantwoordelijkheden nemen en
dragen. Het zijn ook drie mensen die de partij kennen maar zichzelf zijn
gebleven. Dat geldt ook voor Erik van Buiten, Steven Pieters, Fatma Koser
Kaya om maar enkele van de kandidaten te noemen.

Als ik zelf kandidaat lijsttrekker ben voor de eerste kamer dan is dat ik
een politiek wil die zich bevrijd van de binnenwereld van beleid en mensen
weer grip op hun omgeving geeft. Dat is een hervorming van de zorg, van
onderwijs, van het bestuur. Maar dat is ook omdat ik bewezen heb in mijn
afdeling, in de programmacommissie, in Ongehoord mensen te kunnen motiveren
en te mobiliseren. Ik heb ook bewezen iets af te kunnen leveren: vijftig
nieuwe leden in Amsterdam Oost en een sprong van 3 naar 25 actieve leden. Ik
heb ook bewezen een kort en krachtig -sociaal liberaal- programma af te
kunnen leveren waar meer dan 500 leden aan hebben deelgenomen.

De eerste kamer is voor mij een nieuwe uitdaging maar ik weet wat ik daar
wil bereiken: een echte en effectieve laastte strohalm voor de burger in
afwachting van een referendum; maar ook een catalysator voor discussie en
politieke agendering binnen de partij en een zichtbare factor in de
politiek. Ik kan dat niet alleen
en vraag daarom de hulp van velen: eerst om gekozen te worden; daarna om het
samen te organiseren en te doen.

Michiel Scheffer
Kandidaat Lijsttrekker Eerste Kamer