Kandidaat-lijsttrekkers en topics.

gvkooten gvkooten at PLANET.NL
Wed Nov 13 11:46:13 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk, en anderen,

De mail van Henk pas vandaag gelezen dus vandaar hier nu mijn reactie. Staat
ook op discussielijst.
De analyse is overingens niet geheel onjuist. De zaken die niet correct of
onjuist zijn worden hieronder opgesomd.
Het is evident dat ik analyses op persoonlijke titel schrijf. Doel is
versterking van de partij.

Overigens ben ik niet pro of contra iemand. De analyse maakt wel duidelijk
dat deze campagne een campagne van ons allemaal zal moeten worden om
succesvol te zijn. We moeten goed inspelen op de situatie zoals die binnen
de partij voorligt, dat betekent ook oog hebben voor de sterke/zwakke kanten
van de toekomstige lijsttrekker en daar rekening mee houden in de campagne.
Vandaar ook dat ik pleit voor de inzet van meer D66-ambassadeurs tijdens
deze campagne en een inzet van ons allen. Een lijsttrekker kan het niet
alleen! De toekomstige lijsttrekker kan op volledige steun van mij rekenen.
De fase van opbouwende feedback en kritiek leveren zal na 16 november geen
topprioriteit meer van mij zijn. De kaarten zijn dan geschud. Het gaat er
dan om als een man achter de partijleider te staan en zelf een effort te
leveren. Dat mag u dan ook van mij verwachten. Maar laten we elkaar geen
mietje noemen. Ik analyser met de intentie dat we er beter van worden. Die
vrijheid neem ik. En ik ben blij met elke inhoudelijke feedback en positieve
discussie die bij kan dragen aan de verdere versterking van de partij.
Daarbij wordt ik graag gecorrigeerd. Ik zit er ook wel eens naast.

Vriendelijke groet,

Unico

Mail aan lijsters op discussiemail
############################################################################
##########

Van Kooten gaat door de knieën. Inmiddels ben ik fully gebrieft door een
LB-lid en ik wil hierbij toch wat rechtzetten.

1. nov 2001: Roger heeft teruggetrokken uit angst dat Thom zou vertrekken
als hij zich zou kandideren! Niet
    andersom.

2. "Je ziet en ervaart dat de partijtop zich richt (is ook logisch) naar de
partijleider. Behoudzucht, beschermende armen,  angstig voor initiatieven
van onderop DAT IS NIET WAAR moeilijke beslissingen uit de weg gaan EN DAT
OOK NIET."

3  Alexander Pechtold is gevraagd door het LB omdat hij de reputatie heeft
een goed voorzitter te zijn. Niet omdat hij een maatje van Thom is.

4. Er is niet door het LB gelobbyd voor het behoud van Thom. Het LB heeft
een kritisch gesprek gevoerd met Thom en zich wel degelijk onafhankelijk
opgesteld.

5. Het LB heeft gebeld met Lousewies en met Roger. Maar ook wordt
uitdrukkelijk gesteld dat het niet de taak van het LB te zorgen voor
aansprekende kandidaten.

De waarheden van mijn mail wegen niet geheel op tegen de 'bovenstaand
gebleken onware uitspraken, observaties en stellingen'. Vandaar een
diepgemeend excuus daarvoor. Wél ben ik opgelucht dat het prisonersdilemma
niet opgaat voor het LB. Daarnaast vind ik het klasse dat er zo snel door
een LB-lid is gereageerd.

Conclusie: partijbestuur wordt geleid door professionals. Het
prisonersdilemma geldt niet voor het LB. D66 heeft meer te maken met
schaarste aan de top (excellente leiders van de partij die er voor willen
gaan), meer concurrentie van andere partijen waardoor positionering lastiger
wordt en media die ons niet meer interessant vinden. Deze punten zullen we
dan als hele vereniging moeten oppakken.

Groet,

unico