Dilemma

Wed Nov 13 01:02:02 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Hier lijkt inderdaad een dilemma te liggen.
Godsdienst is particulier (vrijheid en scheiding kerk en staat).
Onderwijs is ook vrij (en desgewenst particulier, openbaar onderwijs is een
gegarandeerde aanvulling op het zelf georganiseerde onderwijs),
maar wel met een leerplicht en minimumeisen, met name maar niet alleen aan
het curriculum en exameneisen, en collectieve (mede)financiering.
Kortom, vrijheden en collectiviteiten zijn niet strikt gescheiden maar lopen
goed bedoeld en ook goed geregeld en georganiseerd door elkaar.
En dat is in wezen niet anders dan in andere maatschappelijke sectoren, waar
burgers vrij zijn te kiezen gebruik te maken van mogelijkheden, maar daaraan
wel voorschriften zijn opgelegd.

Ik denk dat godsdienstonderwijs niet per se tot het verplichte curriculum
hoeft te behoren, maar in de huidige samenleving is dat wel verstandig. Zelf
werd ik naar het openbaar onderwijs gestuurd door mijn ouders, maar ook een
jaar naar een zondagsschool, omdat mijn ouders het nodig vonden dat ik wist
wat godsdiensten zijn en dan en later ook mijn eigen geloof en mening zou
kunnen bepalen. Zij geloofden niet en maakten duidelijk dat ik dat wellicht
wel zou doen, en dat zij daar geenszins in konden en zouden willen sturen.
Echt liberaal. Later begreep ik hoe wijs dat van hen was geweest. Zij hebben
zelf het openbaar onderwijs curriculum aangevuld, ook met muziek en zwemmen
en dergelijke overigens.

Jouw vraag is of elk vak, ook niet verplichte, gecontroleerd moeten worden
op kwaliteit.
Ik vind met Trouw dat het antwoord daarop ja is.
Vrijheid van onderwijs (naast en bovenop de verplichtingen) met controle op
kwaliteit en andere maatschappelijk relevante criteria zoals integratie en
emancipatie. Dat is lastig, want we kunnen geen lessen voorschrijven op de
vrije curriculi, maar er wel minimumeisen aan stellen en beperkingen
(waarvan het niet aanzetten tot discriminatie, ongelijke behandeling en
desintegratie op dit moment wel de belangrijkste is.
Ik ben ervan overtuigd dat het echt liberaal is kinderen breed te scholen,
ook over godsdienst, en hen keuzemogelijkheden aan te bieden via het
onderwijs. Dat veel ouders daarnaast hun wil zullen proberen op te blijven
leggen aan kinderen zal altijd zo blijven. Zij zijn niet allemaal liberaal.
Maar godsdienstonderwijs in brede zin aanbieden is dat dus wel.

Fritz