Voor de liefhebbers van legalisering

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Tue Nov 12 08:52:34 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink <bmeerdnk at telekabel2.nl> said:
>Hoezo minder georganiseerde misdaad? Dat zou ik weleens gekwantificeerd
>willen zien. De manier om van georganiseerde misdaad af te komen is door ze
>te pakken, niet door een bepaald 'racket' te legaliseren. En wat doen we met
>de doorvoer?

Als je (soft en hard) drugs legaliseert, is wel de belangrijkste inkomstenbron
weg.

>Nou er zijn wel gemakkelijker manieren voor de staat om aan geld te komen
>dan accijns te heffen voor eigenkweek en zo. Gaat van geen kant lukken.

Ach, wat bij alcohol redelijk in de hand te houden is (thuisstook), zal met
Cannabis ook wel lukken, toch?

>Goed, dat is een voordeel. MITS we controleren (en dat betwijfel ik). En wat
>nou als alle softdrugs ongezond blijken te zijn?

Alle softdrugs zijn ongezond. Alle harddrugs ook. Water ook, mits in
voldoende mate ingenomen. De vraag is, waar trek je de lijn en op welke
basis. Op dit moment wordt de lijn getrokken op basis van gewoonte -
we kennen alcohol en nicotine, dus die zijn toegelaten, en spul uit den
vreemde is verboden. Maar het is ruimschoots bekend dat hennepprodukten
een soft drugs zijn (en minder schadelijk dan nicotine, als ik het wel
heb), terwijl alcohol in de major league speelt met cocaine en heroine
(en andere opiumderivaten).

Dus ik snap echt niet, vanuit gezondheidsredenen (en jij komt met dat argument
dus mag ik erop in hakken ;-)), waarom nicotine toegelaten en ontmoedigd
wordt, terwijl cannabis verboden is. Waarom cocaine de drugshandel en alcohol
de Staat rijk maakt. Dat is gewoon een inconsequent beleid. Alcohol en
nicotine zouden verboden moeten worden ('maar dan gaat het het illegale
circuit in', ja dat weten we perfect), of heroine en cannabis zouden
gelegaliseerd moeten worden.

Aangezien we de problemen rond alcohol redelijk kunnen handlen met
ontmoediging, verkoopbeperking, en voorlichting, zie ik niet in waarom dat
niet het juiste beleid zou zijn voor alle drugs. En ja, met als prettig
neveneffect dat het justitieel apparaat opeens heel veel tijd krijgt om zich
met zinniger zaken bezig te houden.

Het is bekrompen calvinistisch denken wat ons tegenhoudt, en natuurlijk angst
voor het even bekrompen buitenland. De lachende derde zijn de drugsbaronnen,
die vermoedelijk zelfs lobbygeld betalen om drugs verboden te houden...
--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B