Voor de liefhebbers van legalisering

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Mon Nov 11 22:36:44 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

fert 6565 wrote:

> In Nederland gebruiken meer dan 400.000 mensen  minimaal 1 keer per maand
> soft drugs (gemiddeld meer dan 5 keer)
> In landen waar gebruik verboden wordt, wordt vaak  zelfs nog meer gebruikt
> (USA. Aus)

Conclusie: *daar* moet het beleid veranderen, niet hier. Toch?

> Onmiddelijk softdrugs legaliseren is mijn devies , ookal werkt europa niet
> mee (eventueel oplossen met NL legitimatieplicht (draconische maatregel maar
> ok)coffeeshops))

Liever geen legitimatieplicht.

> Tientallen miljoenen euro's (ik schat heb geen exacte cijfers , ik schat E
> 150 a E 200 miljoen per jaar) verdwijnt in het zwartgeld circuit . , bij
> legalisatie accijnsheffing
> Achterliggende drugscriminaliteit meteen opgelost, Teelt met vergunningen
> Een typische win - win - win - win situatie ,

Vergunningen? Net alsof we daar op zitten te wachten.

> win 1: uit de criminele sfeer, minder georganiseerde misdaad : afname
> opsporingsdruk politiediensten

Hoezo minder georganiseerde misdaad? Dat zou ik weleens gekwantificeerd
willen zien. De manier om van georganiseerde misdaad af te komen is door ze
te pakken, niet door een bepaald 'racket' te legaliseren. En wat doen we met
de doorvoer?

> win 2: flinke toename belastingen en accijnzen

Nou er zijn wel gemakkelijker manieren voor de staat om aan geld te komen
dan accijns te heffen voor eigenkweek en zo. Gaat van geen kant lukken.

> win 3: geen aparte regelingen gebruik cannabis medische sector , bovendien
> wordt het totale soft drugs beleid transparant en simpel

Dat argument heeft wel heel erg weinig substantie.

> win 4: controle op de kwaliteit en eisen

Goed, dat is een voordeel. MITS we controleren (en dat betwijfel ik). En wat
nou als alle softdrugs ongezond blijken te zijn?

> verlies 1 : ruzie met europa, is overheen te komen
>
> vrijzinnig: JA
> verantwoord: JA
> doen : JA
>

> langer moraalridderen helpt niet , laten we het gewoon net als sigaretten
> behandelen.

Dus: ontmoedigen net zolang tot de gewoonte verdwijnt. En hoezo
moraalridderen? De volksgezondheid moet serieus genomen worden.

> Liever controleren dan negeren

Het verschijnsel veheugt zich al lange tijd in een ruime belangstelling.

> louis de wit

Bart Meerdink