Voor de liefhebbers van legalisering

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Mon Nov 11 21:01:54 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman Beun wrote:

> Inderdaad. En de meeste mensen roken ook geen drie joints per dag. De
> conclusies verbazen me niet zo heel erg overigens. Verder is cannabis de
> facto al legaal in Nederland (het onderscheid met gedogen is, althans
> aan de klantzijde, legalistisch geneuzel). Wil Bart dat misschien
> terugdraaien? En denkt hij dat dat positieve effecten zal hebben?
>
> Ik blijf toch van mening dat je een effectief beleid voor de
> problematische gevallen pas kunt opzetten als het legaal (of de facto
> legaal) blijft. En verder is het toch echt een kwestie van eigen
> verantwoordelijkheid.

> [...]

Dat van die eigen verantwoordelijkheid is natuurlijk waar, maar de vraag is
niet of we vrij mogen kiezen wat we consumeren maar wat vinden we dat er in
winkel/cafe/apotheek te koop moet zijn (en eventueel: aan wie of onder welke
voorwaarden).

Giftige/bedorven/verontreinigde/gevaarlijke/schadelijke/verslavende zaken
heb ik liever niet in de winkel, en al zeker niet als scholieren de
voornaamste doelgroep zijn. Net als bij bedorven garnalen is het de winkel,
niet de consument, die fout zit bij de verkoop van schadelijke zaken.

Als soft drugs in de vorm van thee onschadelijk zijn en geen overlast of
gevaar opleveren, dan zie ik geen enkel bezwaar tegen de verkoop van zulke thee.

Maar het *roken* van soft drugs is schadelijk en (zeer) hinderlijk, meer nog
dan roken. Aan sigaretten zijn helaas velen verslaafd, maar bij soft drugs
hebben we gelukkig nog de optie om de *verkoop* te verbieden.

Niet dat dat een perfecte oplossing is, maar wel beter dan slapjes toelaten
dat een volgend maatschappelijk probleem van de orde van het roken gaat
ontstaan.

Bart Meerdink