[Re: [Re: De D66 Euro-Referendum-motie is aangehouden; laat het maatschappe lijk de bat beginnen!]]

Jasper Diekema jf.diekema at WANADOO.NL
Thu Nov 7 11:32:40 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoi Henk,

kan

> Mee eens, Jasper.
> Maar het is een neveneffect van een referendum. Waar ik voor wil pleiten
> is een goede voorlichtingscampagne (beeldvorming) voorafgaand aan een
> maatschappelijk debat (meningsvorming), waarna een referendum (opnieuw
> beeld-,mening-, besluitvorming) kan volgen.
>
> Mogelijkheden voor burgers zich goed te informeren (ICT), goed
> geïnformeerd te worden (Media).
> Heb je mogelijk een goede link?
Op dit moment is het volgens mij nog zo dat mensen ICT voorzieningen
gebruiken wanneer ze bekend zijn met een onderwerp, ik vraag me af hoeveel
mensen via Internet gaan zoeken naar Europa. Tenzij je alles op internet
Europees gaat maken, misschien dat .eu domeinen gaan werken.  Ja.. de media,
da's natuurlijk een belangrijk punt. Ik heb al weleens geopperd om enkele
journalisten op pad te sturen door Europa en een soort documentaire te maken
over alle landen c.q. gebieden. Dan begin je in Brussel bij het Europees
parlement (da"s een soort basis) en dan reis je zo verder en eindig je ook
in Brussel of in Nederland), het lijkt een beetje schooltvachtig maar ik
denk wel dat het werkt. Je moet daar dan wel de bekendere journalisten voor
gebruiken natuurlijk. (Ik heb zoiets weleens bij de BBC world gezien)

Over goeie links gesproken:
www.europaportaal.nl is niet slecht

Maar ja.. wij gaan er natuurlijk weer vanuit dat Europa pas leeft als er
genoeg kennis over is. Da's natuurlijk niet helemaal zo, europa leeft pas
wanneer ze er in de alledaagse zaken mee geconfronteerd wordt. De Euro is
dan ook een noodzakelijk kwaad geweest, wanneer je het beziet vanuit een
Europese campagne visie.

> [...]
> We weten van het bestaan, maar hebben naar mijn inschatting niet echt
> goed een beeld en/of geïntegreerd

> Dat zou wel erg jammer zijn, al begrijp ik voor een deel je punt hier.
> In dit opzicht kan een referendum als instrument voor de burger wel weer
> van betekenis zijn.
> Hij/zij zou er gebruik van kunnen maken en van de politiek mag worden
> verwacht dat zij daarin de burger steunt.
>
> Belangrijker vind ik het dat de burger zelf instaat wordt gesteld om
> Europees beleid ook te integreren in lokaal beleid.
>
> Hier liggen nog veel onbenutte mogelijkheden.

Ja hier heb je een punt, alhoewel in lokaal beleid vaak nog onduidelijkheid
bestaat of het nu landelijk of lokaal is, dus laat staan dat we straks ook
nog Europees beleid moeten integreren:-) Oplossing zou hier zijn: Landelijk
beleid afschaffen;-) (In de toekomst wordt dit toch lokaal)

> Het is inderdaad niet uitgesloten na te denken over specifieke
> onderwerpen, mist goed in de/een context geplaatst.

Daar heb je het punt waarom wij (d66ers)  denk ik over het algemeen niet
begrepen worden, omdat we alles in de context plaatste. Daar is niets mis
mee hoor! Maar ik denk wel dat dit een van de major oorzaken is waarom we
niet scoren op dit moment en eigenlijk noooit echt gescoord hebben (tenzij
we een goeie leider hadden of een bindende factor konden zijn) Maar ja nu
snijd ik weer een andere discussie aan die hier al vaker gevoerd is.

Jasper Diekema

(D66 at nic.surfnet.nl).
tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66