referendum over uitbreiding

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Tue Nov 5 22:17:21 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Het voorstel voor een referendum heeft in de context van een internationaal
verdrag of -besluit weliswaar een zeker "Mosterd na de maaltijd"-karakter,
maar het belangrijke van de D66-motie die volgens mij de PvdA-Conventiemotie
uitlokte, is dat VOOR HET EERST SINDS HET VAN KRACHT WORDEN VAN DE TYDELYKE
REFERENDUMWET ER EEN ISSUE AAN DE HORIZON VAN DE DOORSNEE-BURGER IS
VERSCHENEN WAAR MOGELYK EEN NATIONAAL REFERENDUM OVER GEHOUDEN ZAL WORDEN.
Want de Conventie hangt ten nauwste met de uitbreiding samen, howel de
institutionele hervorming an sich al een groot goed is (zie column Koen Koch
in TROUW, jl. zaterdag 2 nov.).
   Tegelijk heeft bv. de Haagse gemeenteraad het "Volksinitiatief" ingevoerd
waarbij onder enige regie van de betreffende Raadscommissie een groep
burgers een onderwerp op de Raads-agenda weet te krijgen; en in de
Provinciale Staten van Limburg stelt de D66-fractie, volgens mij onder de
onvermoeibare Paul Wessels, eenzelfde procedure voor.
  voeg daarbij de brede publiciteit die aan de eerste, inhoudelijk nog
"half-volle" Burgemeester-referenda in Best en Vlaardingen gegeven is, en de
bekering van de VVD tot de direct gekozen burgemeester, en je ziet hoe DOOR
D66 GEWENSTE VORMEN STEEDS DICHTERBIJ DE NORMALE, dagelijkse BELEVINGSWERELD
VAN DE BURGER KOMT.

  De geesten worden het afgelopen jaar rijp gemaakt voor nieyuwe vormen van
directe democratie; het debat hoe het beter en effectiever kan (zie het
Burgemeestersreferendum) is in de dagbladen losgebarsten,
en ZELFS ALS ER GEEN UITBREIDINGS-REFERENDUM KOMT (omdat de PvdA koude
voeten krijgt) EN GEEN CONVENTIE-REFERENDUM (omdat het een té technisch
onderwerp is om meer dan een klein groepje ge-interesseerden de
emotioneren), dan nog geldt dat MEN HET REFERENDUM GAAT ERVAREN ALS EEN
FACILITEIT WAAR MEN RECHT OP HEEFT. Hoe groot D66 in de nieuwe Kamer ook zal
zijn, dat is volgens mij een belangrijk gegeven. NEDERLANDERS GEVEN
VERWORVEN RECHTEN VAAK MOEILIJK OP; en nu het Referendum toegepast lijkt te
worden is het een meer concrete bestuurlijke verworvenheid van de
individuele burger.

 Bernard Aris