NS (2)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Tue Nov 5 15:19:17 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Michiel van Oosterzee wrote:

> Ik dacht dat het probleem van de NS er misschien nog wel meer in ligt dat
> de privatisering niet ver genoeg is doorgevoerd. Het bedrijf bezit een
> monopolie, de Haagse politiek houdt grote zeggenschap en bemoeit zich om de
> haveklap met de bedrijfsvoering.
>
> En zou renationalisatie een verbetering zijn? De overheid is toch geen
> lichtend voorbeeld van efficiënte bedrijfsvoering, en nationalisatie zal
> die bij de NS zeker niet stimuleren. Een decennium geleden was de hele
> gedachte dat een spoorwegmaatschappij überhaupt winst zou kunnen maken
> [...]

De tegenstelling tussen de politieke praatjes over openbaar vervoer (van
o.a. D66) en de werkelijkheid is zo schrijnend, dat we wel verplicht
zijn om naar betere oplossingen te zoeken om efficientie met algemeen
belang te verenigen. Waar zijn al die bestuurskundigen nou mee bezig?

De overheid heeft in principe precies dezelfde instrumenten ter
beschikking als het bedrijfsleven.

De gezapigheid van het ambtenarenbestaan kan wellicht tegengegaan worden
door functie-rotatie in te voeren, waarbij achteruitgang qua positie
(bij minder functioneren) evenzeer in aanmerking komt als vooruitgang
(bij goed functioneren).

Bart Meerdink