[Re: [Re: De D66 Euro-Referendum-motie is aangehouden; laat het maatschappe lijk de bat beginnen!]]

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Tue Nov 5 11:50:28 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Michiel van Oosterzee schreef:

> Maar valt er dan ook wat te kiezen? Als de keuze is 'wel of geen
> uitbreiding', is de keuze tegen uitbreiding dan acceptabel of
> realistisch?

Dat moet inderdaad de keuze zijn. Het gaat hier tenslotte niet om zomaar
de zoveelste marginale wijziging van de besluitvormingsstructuur, maar
om een bijna-verdubbeling van het aantal landen van de EU. De EU is een
bijna-staat met een enorme invloed op ons dagelijks bestaan. Ons
economisch of milieubeleid wordt niet in Den Haag gemaakt, maar in
Brussel. Dat kan alleen goed gaan als de inwoners van die staat bereid
zijn rekening met elkaar te houden, belasting voor elkaar te betalen
enzovoort. En dan kun je ze dus niet zomaar een kwart extra inwoners
door de strot duwen, dat moet je ze netjes vragen.

Overigens houden de tien toetredingslanden allemaal een referendum over
de toetreding en is het in sommige huidige EU-landen ook niet helemaal
uitgesloten. Nederland is dus zeker de enige niet. Vergeet ook vooral
niet dat het voor de toetredingslanden zeker niet evident is dat de
bevolking daar zonder meer instemt met de toetreding van hun land. Voor
hen zijn er ook grote nadelen: zijn de toetredingsvoorwaarden wel goed
genoeg, hoe zit het met de overgangstermijnen, kunnen ze straks de
concurrentie wel aan met arbeidskrachten en producten uit de EU, etc.
Ook daar is de EU voornamelijk een project van de elite. Het is dus niet
zo dat als Nederland zou tegenstemmen, het de kandidaat daarmee een niet
te versmaden snoepje onthoudt, zoals m.n. van linkse kant nogal eens
gesuggereerd wordt. De toetreding is een belangrijk politiek project met
vele voordelen, maar het is ook een contract tussen 25 gelijkwaardige
partners. Die hebben allemaal het recht nee zeggen tegen de voorwaarden
die hen voorgelegd worden, en dan moet daar dus opnieuw naar gekeken
worden.

> Dan vond ik de suggestie in de NRC van enkele weken gelden
> voor een EU-breed referendum een goed idee, want dan
> voorkom je de wanverhoudingen zoals bij de Ierse en
> Deense referenda.

Dat zou inderdaad nog beter zijn. Binnenkort gaat trouwens een campagne
van start voor precies zo'n referendum over de toekomstige EU-grondwet.
Probleem is de praktijk is echter dat sommige lidstaten nog nooit een
referendum hebben gehouden, of bv verschillende regels hebben over of en
wanneer het bindend is. Doel van de campagne is dan ook beperkt tot het
op dezelfde dag (van de Europese verkiezingen in 2004) houden van
nationale referenda in zoveel mogelijk EU-landen. Op die manier heb je
tenminste wel één Europese campagne, maar kan ieder land de EU-grondwet
ratificeren volgens zijn eigen constitutionele regels.

Het voorstel van Steven Everts verdient dus zeker de voorkeur, maar is
op deze korte termijn moeilijk uit te voeren. En ik vind de uitbreiding
toch te belangrijk om hem helemaal niet aan de bevolking voor te leggen.

> Naar mijn mening is een keuze tegen niet reëel, of in ieder geval niet
> meer. Daarom ook: het is wel wat laat.

Maar het kon niet eerder! Om een referendum te kunnen houden moet er
immers wel eerst een besluit zijn, en dat is nog niet eens formeel
gevallen. Dat komt pas in december. En overigens heeft het er wel al een
paar jaar ingezeten dat dat referendum er zou komen: de mogelijkheid om
ook over dit soort verdragen een referendum te kunnen houden zit gewoon
in de Tijdelijke Referendumwet. Wat D66 wil is ook niet meer dan het
gebruiken van de mogelijkheden van die wet, namelijk eerst
handtekeningen inzamelen, en dan een referendum. De hele procedure duurt
niet meer dan zes maanden, en is dus ruim op tijd afgerond voor de
toetreding van de nieuwe lidstaten.

Herman Beun               http://users.skynet.be/herman.beun/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*