[Re: [Re: De D66 Euro-Referendum-motie is aangehouden; laat het maatschappe lijk de bat beginnen!]]

Michiel van Oosterzee michiel.vanoosterzee at OU.NL
Tue Nov 5 10:21:14 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, 5 Nov 2002 10:03:03 +0100, Bert Bakker <bbakker at USA.NET> wrote:

>Maar het punt lijkt me hier dat al die campagnes niet werken, zolang er
niets te kiezen is. Hoe lang zijn er geen campagnes geweest over de euro -
sinds 1992 vele, vele keren. Maar de mensen kwamen pas in beweging toen 'ie
echt werd ingevoerd, en klaagden toen dat hen niets was gevraagd. Klopt,
want daar was al in 1992 over beslist.
Het referendum nu om dat boos-achteraf effect te voorkomen. Om te laten zien
dat er (voor iederéén) wat te kiezen valt.
Groeten,
Bert.>

Maar valt er dan ook wat te kiezen? Als de keuze is 'wel of geen
uitbreiding', is de keuze tegen uitbreiding dan acceptabel of realistisch?

Wanneer dat wèl zo is, dan is een referendum een goed idee. Dan vond ik de
suggestie in de NRC van enkele weken gelden voor een EU-breed referendum
een goed idee, want dan voorkom je de wanverhoudingen zoals bij de Ierse en
Deense referenda.

Wanneer de keuze tegen niét reëel is, dan is een referendum een wasse neus,
en belazer je in feite de bevolking.

Naar mijn mening is een keuze tegen niet reëel, of in ieder geval niet
meer. Daarom ook: het is wel wat laat.

De Euro-campagne had moeten worden gevoerd vóór er in 1992 in Maastricht
over werd besloten. Maar daar zit 'm waarschijnlijk de makke: omdat
dergelijke besluiten het resultaat zijn van intergouvernementele
onderhandelingen komen ze altijd als voldongen feiten tevoorschijn.

(Daar kan je misschien zelfs geen campagne over voeren, want ook de
regeringsleiders weten niet precies van te voren wat er uit zal komen. Maar
ze willen het ook niet, want te veel democratische inbreng is erg lastig
voor een regering, en ook niet de traditie in het volkenrechtelijke
verkeer.)

De campagne voor de uitbreiding moest dus ook plaatsvinden vóórdat in 1997
of 1999 (ik weet het niet precies) de kandidaten werden aangewezen. En toen
had meteen moeten worden uitgelegd dat het politiek en historisch niet
acceptabel zal zijn om landen wèl kandidaat te maken, maar vervolgens van
feitelijke toetreding af te houden. Ook als ze er naar de letter nog niet
klaar voor zijn.

Maar dat is denk ik een hele lastige boodschap om aan de bevolking uit te
leggen.

Groeten,

Michiel van Oosterzee