Spelen met vuur

Mon Nov 4 13:53:43 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:35 04-11-2002, Bart Meerdink wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mee eens.

Wat het gedogen betreft: jurist Ulli Jessurun d'Oliviera
merkt in Trouw van afgelopen zaterdag op dat 'het instructief
(is) om waar te nemen dat mensen erg boos worden als ze krijgen
waar ze zo nadrukkelijk om hebben gevraagd.'
Het moest immers, zo stelt d'Oliviera, afgelopen zijn met gedogen;
er moest een zero-tolerance beleid op poten worden gezet.
'Nu wordt opzettelijk iemands neus in elkaar getimmerd en
mogelijk ook ander letsel toegebracht, en is de wereld opeens
te klein als dat zowaar tot vervolging wegens mishandeling leidt.'

(D'Oliviera vindt overigens dat met een parketpreek had kunnen
worden volstaan.)

Geheel mee eens.

>Omstanders moeten niet machteloos staan tegen onverlaten. Geweld is
>alleen niet zo'n geweldig goede oplossing.

Klopt, maar lijkt me niets met de zaak tegen de AH-medewerkers
te maken te hebben.

>Stel dat de rotschop-van-Remkes de dood van Rene had voorkomen, ten
>koste van ernstig letsel bij de aanvaller. Dan had de zaak er vervelend
>voor de held uitgezien, ook al had hij zelf - o geluk - geen schrammetje
>opgelopen. Het is immers niet duidelijk dat hij Rene het leven gered
>heeft, maar het is wel duidelijk dat de jonge Marokkaan er slecht aan
>toe is.

Mogelijk, maar geweld van burgers om een misdrijf te voorkomen
of te beeindigen staat niet werkelijk ter discussie, dacht ik.

>Mijn oplossing, die ik meermalen tevergeefs hier op de lijst heb
>geadverteerd, concentreert zich op de snelheid en eenvoud waarmee
>bewijsmateriaal door omstanders vastgelegd kan worden. Omstanders hebben

Schijnt in de zaak tegen de AH-medewerkers niet echt aan de
orde te zijn - er zouden zelfs verklaringen van twee agenten
van politie zijn - en zou in de Venlo-zaak de dood van het
slachtoffer niet hebben kunnen voorkomen.

Erik vdMb